De Vier Bollekes Foto: Joren De Weerdt

Onterecht faillissement veroorzaakt lijdensweg voor zaakvoerster: “We kregen telefoon dat ze de winkel zouden komen sluiten”

De Heistse specialist in chocolade, zoetigheden en delicatessen De Vier Bollekes heeft een moeilijke periode achter de rug. Zaakvoerster Christel Van den Bliek werd eind oktober failliet verklaard voor een betwiste factuur van nog geen 500 euro. Dat bleek onterecht en is intussen teruggedraaid. Sinds vorige week is de zaak weer open. “Voor ons was dit een enorme lijdensweg”, zegt haar echtgenoot Peter Van de Nouweland.

“Wegens omstandigheden gesloten.” Die boodschap hing sinds dinsdag 31 oktober aan de deur bij De Vier Bollekes in de Bergstraat. “We kregen die dag telefoon van de curator, met de boodschap dat ze de winkel zouden komen sluiten”, vertelt Peter Van de Nouweland. “Mijn echtgenote bleek persoonlijk failliet te zijn verklaard, maar we wisten nergens van. Een betwiste factuur van nog geen 500 euro werd onbetekend achtergelaten en is nooit bij ons terechtgekomen. De winkel was zonder ons medeweten voorgekomen.”

Omzet kwijt

De gevolgen waren meteen groot. “We konden de winkel nog wat opruimen en konden nog een briefje aan de deur hangen”, zegt Van de Nouweland. “Nadien konden we niet meer binnen. Er werden nieuwe sloten gestoken, onze auto werd aangeslagen, we moesten onze bankkaart afgeven en thuis werd alles opgeschreven, tot de hond toe. We hadden niks meer, zelfs geen telefoons, en dat op het moment dat we onze winkel aan het voorbereiden waren op de Sint. Uiteindelijk namen we een Antwerpse advocaat onder de arm om protest in te dienen tegen het faillissement. Zo waren we vertrokken voor een lijdensweg van drie weken.”

Vorige week vond de uitspraak in kortgeding plaats. “We kregen het nieuws dat het faillissement onterecht was”, zegt Van de Nouweland. “Het is nu teruggedraaid, iets wat maar zelden voorkomt, maar de gevolgen zijn wel heel zwaar. Drie weken verkoop zijn we kwijt, en dat terwijl we in november en december normaal de helft van onze jaaromzet draaien. Het is voor ons heel heftig geweest. Je voelt jezelf heel klein op zo’n moment, maar gelukkig hadden we onze kinderen en vrienden waar we ons aan konden optrekken.”

Korting

Over een mogelijke schadevergoeding kan Van de Nouweland nog niet veel kwijt. “Het belangrijkste is dat we weer open zijn”, zegt hij. “We moeten ons nu toeleggen op de Sint en de feestdagen, ook al is er ons een groot stuk van een heel belangrijke maand afgepakt. We liepen ook schade op naar de bedrijven toe. We konden geen voorbeeldpakketten maken en we waren niet bereikbaar door die afgesloten telefoons. We moesten nieuwe nummers nemen.”

Van de Nouweland verontschuldigt zich tegenover de klanten. “We zijn nu al 22 jaar bezig”, zegt hij. “In al die jaren waren we nooit langer dan een week gesloten. Volledig buiten onze wil om moesten we onze klanten nu in de steek laten. Meteen van bij de heropening zijn we begonnen met een korting van 20% op onze Sinterklaasaankopen. Tot en met 6 december passen we ook onze openingsuren aan van 9.30u tot 19u. Op zondag zijn we extra open van 10 tot 16u.”