Economische missie Atlanta Timothy Van Herbergen spreekt prinses Astrid en meegereisde ministers tijdens de missie toe. Foto: rr

Ondernemer uit Rumst trekt met eigen computerspel naar economische missie in de Verenigde Staten

RUMST - ATLANTA - Timothy Van Herbergen is een van de bedrijfsleiders die samen met prinses Astrid in Atlanta op economische missie is. Maandag was meteen zijn dag toen de game-industrie aan bod kwam. Studenten van twee universiteiten speelden er als demonstratie zijn computerspel Hyper Dash.

Prinses Astrid leidt momenteel een economische zending naar de Verenigde Staten van Amerika. Deze missie arriveerde maandag in Atlanta en reist daarna verder door naar New York en Boston.

Naast federale en regionale ministers reisden ook een driehonderdtal bedrijfsleiders mee. Zij zullen er hun producten en diensten promoten tijdens een van de grootste Belgische missies ooit naar de Verenigde Staten.

Een van die bedrijfsleiders was Timothy Van Herbergen (37) uit Rumst. Timothy was reeds op jonge leeftijd begeesterd door games. Ook zijn studies gingen in die richting. Hij behaalde met succes zijn diploma aan de Digital Arts Hogeschool in Kortrijk nadat hij eerder ook slaagde voor de informaticarichting in de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen.

Het bleef niet bij het spelen van de games alleen. Hij trachtte ook de programmatie ervan te achterhalen en ze mogelijk zelfs aan te passen. Het was zijn droom om ooit van deze hobby zijn beroep te kunnen maken. Samen met studiegenoten Jeroen Dessaux uit Dendermonde en Sobraj Van Zeebroeck waagde hij twaalf jaar geleden de stap met de oprichting van Triangle Factory, een bedrijf dat zich toelegt op computerspelletjes.

Virtual Reality

Ze fixeerden zich vooral op Virtual Reality (VR) en ontwikkelen op dit vlak eigen games en titels in opdracht van bedrijven. Als eigen productie scoort het schietspelletje Hyper Dash in ons land maar ook internationaal erg hoog. In Vlaanderen werd het reeds meer dan een miljoen keer gedownload.

Van Herbergen hoopt het succes ook in Amerika door te kunnen zetten. “Deze economische zending biedt ons daartoe een grote kans”, vertelde Timothy net voor zijn vertrek. Maandag was een dag rond de game-industrie waarbij hij de excellenties en mogelijke handelspartners kon toespreken. Zij waren ook getuige toen aansluitend Hyper Dash werd betwist tussen studenten van twee universiteiten.

Partnerships

Ook bedrijven kennen ondertussen Triangle Factory en doen op hen beroep om games te maken als opleiding voor hun personeel. Hierbij werd via partnerships reeds samengewerkt met BMW, Nestlé, Toyota, Mastercard en zelfs US Air Force.

“Het werken voor bedrijven is door corona wel een beetje vertraagd”, zegt CEO Vanherberghen. “Maar dat maakten we met onze eigen titels goed omdat die tijdens de lockdowns net succesvoller waren. We richten ons vooral op virtual reality. De echte populariteitspiek daarvan ligt in het verschiet. Het is momenteel de snelst groeiende media- en entertainmentsector ter wereld.”

 

Creativiteit loont

De voorbije jaren werkte dit bedrijf zich op tot een van de snelst groeiende gamingstudio’s in ons land. Op vier jaar tijd realiseerde het een omzetgroei van 560 procent en heeft het momenteel reeds 35 personeelsleden in dienst.

Hun studio ligt in Gent maar ze werken in hoofdzaak van thuis uit. Hun creativiteit is volgens Vanherberghen van cruciaal belang. De komende jaren wil Triangle Factory nationaal maar ook internationaal blijven groeien met vooral veel aandacht voor entertainment.

“Ontwikkelen in opdracht van bedrijven is weliswaar minder risicovol maar door onze groei hebben we ondertussen al voldoende kapitaal vergaard om ook berekende risico’s te kunnen nemen. Maar uiteraard blijven we ook voor bedrijven werken.”

Onlangs bouwde Triangle Factory een spel voor het tv-programma De Slimste Mens ter Wereld. In 2019 leidde een samenwerking met Telenet tot de ontwikkeling van verschillende VR-games. Die kan men spelen in The Park Playground, dat Telenet in negen steden in België en Nederland uitbaat. Ze werken verder ook nog samen met onder meer Studio 100, Woestijnvis en SBS.

Prijswinnaars

Het succesverhaal van het jonge bedrijf blijft niet onopgemerkt. In 2019 en 2020 werden ze laureaat bij de Belgian Game Awards en onlangs werden ze door Deloitte‘s Technology Fast 50 bekroond als snelst groeiende media- en entertainmentbedrijf van België.

Ook Mechels bedrijf aanwezig

Een ander Belgisch bedrijf dat naar de missie is getrokken is het Mechelse Arco Information NV. Het bedrijf helpt reeds een 50-tal klanten met het digitaliseren van hun document- en datastromen en legaal archief en telt 45 werknemers.

Bedoeling van hun deelname is het uitbreiden van het partnernetwerk alsook het versterken van de relaties met hun (potentiele) klanten. “In Amerika zien we nog veel meer dan in België enorme papierstromen. Als er in een Belgische firma bijvoorbeeld 20.000 facturen circuleren, dan spreken van een relatief groot bedrijf. In de VS ben je met datzelfde aantal een kleine speler. Onze oplossing, om de stroom van facturen en dergelijke documenten te automatiseren, zou ook ginder enorm goed kunnen werken. Dus daar zit gegarandeerd toekomstmuziek in”, zegt Laura Cornette van Arco Information. “Het feit dat we al mensen in de VS hebben, die weten hoe de markt daar in elkaar zit, maakt het makkelijker om nog meer samenwerkingen aan te gaan in de States”.

Arco is reeds actief in de VS en Canada en neemt niet voor het eerst deel aan dergelijke zendingen. Dit is de eerste Belgische Economische Missie naar de VS in 5 jaar, met een verwachte opkomst van meer dan 500 deelnemers die zich zullen bezighouden met B2B-vergaderingen, netwerken en seminaries.

 Het dochterbedrijf in de VS is gevestigd nabij Tampa (FL) en werkt samen met partners in Indianapolis (IN), Pittsburgh (PA), Stamford (CT), Phoenix (AZ), Wilmington, (NC) en Tampa, (FL).

“We geloven enorm in het mobiliseren van personeel door hen de vrijheid te geven om waarde te creeren voor hun bedrijf door midddel van technologie” zegt Frank Humbeeck, Global VP of Sales en Strategie. “Door het automatiseren van processen helpen we zo onze klanten kosten en tijd besparen, alsook verwijderen we typisch manuele of arbeidsintensieve taken.”

Het moederbedrijf Arco Information NV viert volgend jaar zijn 30ste verjaardag en heeft een uitgebreide expertise opgebouwd in verscheidene sectoren zoals gezondheidszorg, lokale overheden en bouw aan de hand van sectoriele partnerschappen.