In de optiekzaak van Koen Van Pottelbergh, in heel Mechelen gekend als Den Brillenman, valt altijd wel iets te beleven. Donderdag was er de vernissage van de expo met kunstwerken van Vladimir Tchervonisjenko, het voorbije weekend kon je in de winkel in de Befferstraat niet alleen brillen en kunstwerken kopen, maar ook dameskleding.
Annick Foqué is een bezige bij. Naast haar reguliere job bij het CLB vind je haar ook regelmatig terug op evenementen met de foodtruck Castards. En sinds een goed jaar verkoopt ze ook dameskleding. “Het begon allemaal heel klein met zomerse strandkimono’s en een aantal bijpassende accessoires. Ik verkocht alleen via de sociale media en toch vlogen die kimono’s de deur uit. Nu heb ik mijn aanbod verder uitgebreid met een breder gamma aan stijlvolle dameskleding. Het gaat vaak om stukken met een ‘taille unique’ die bij iedereen passen. Het probleem is echter dat dames die geïnteresseerd zijn in de kleding die ik verkoop, die ook graag eens passen. Dat is heel logisch natuurlijk. Ik ken Koen Van Pottelbergh al heel lang en riep zijn hulp in om op zoek te gaan naar een winkelpand in Mechelen waar ik een pop-up store zou kunnen openen.”
Als een van de drijvende krachten van Mechelen MeeMaken ging Den Brillenman op zoek. “In Mechelen hebben we natuurlijk MEST, een organisatie die beginnende zelfstandigen in contact brengt met eigenaars van (tijdelijk) leegstaande winkelpanden. Het is een laagdrempelige manier om een bepaald concept uit te testen gedurende een kortere periode, zonder zware investeringen te doen. Voor Annick bleek dat echter de complex omdat ze alles combineert met een fulltime job. En dus stelde ik haar voor om gedurende enkele weken een pop-up store te openen in mijn eigen winkel in de Befferstraat. Ik bundel graag de krachten om dit boeiende jaar creatief af te sluiten”, vertelt Koen van Pottelbergh.
Annick is Koen natuurlijk heel dankbaar voor de kans die ze krijgt. “Alhoewel MEST heel interessant is was het voor mij moeilijk te combineren met de andere dingen die ik doe. Mijn pop-upstore SOON zal open zijn tijdens de openingsuren van Den Brillenman en in het weekend zal ik er zelf zijn om klanten zelf te helpen bij hun keuze. Ik beschouw dit als een testcase, om te zien of er voldoende interesse in mijn kleding collectie. Ik kan mij nu op een andere manier profileren dan via de sociale media. Ik heb speciaal meer stukken aangekocht met bijvoorbeeld ook feestkledij. Op welk publiek ik mik? Dit is kleding die geschikt is voor alle leeftijden en ook voor iedereen betaalbaar blijft. Er zijn weinig stukken die meer dan 100 euro kosten. Wat het extra leuk maakt voor de mensen om eens binnen te wippen is dat een percentage van de opbrengst naar het sociale project ‘Eyes for the world’ gaat van Den Brillenman”, besluit Annick.
De pop-up store SOON vind je in het pand van Den Brillenman in de Befferstraat 22 in Mechelen en is geopend tijdens de openingsuren van de winkel. Annick is er tijdens het weekend, ook tijdens de komende koopzondagen in Mechelen.