Voordat hij in september 2013 Alu-Xtra oprichtte, werkte Christophe in de sector van de hernieuwbare energie. “Ik wou de kennis en de ervaring die ik had opgedaan, gebruiken binnen een eigen bedrijf”, zegt hij. “Waarom ik dan buitenschrijnwerkerij ben gaan doen? In eerste instantie was dat met een vennoot die ervaring had in de sector. We hebben van in het begin beslist om enkel aluminium ramen zelf te maken. Dat is duurzamer dan PVC. We zijn snel gegroeid. Ondertussen werken we met dertig medewerkers en een aantal onderaannemers.”
“Onze markt zit vooral in de nieuwbouw. Wij werken vaak samen met bouwbedrijven of projectontwikkelaars”
Christophe Boexstaens, zaakvoerder Alu-Xtra
Alu-Xtra werkt samen met Aliplast als systeemleverancier. Zij leveren de profielen waarmee Alu-Xtra op maat gemaakt buitenschrijnwerk produceert. “Onze markt zit vooral in de nieuwbouw. Wij werken vaak samen met bouwbedrijven of projectontwikkelaars. Daarnaast hebben we een belangrijke markt in particuliere nieuwbouw. We zijn best trots op ons werk.” De sterkte van Alu-Xtra is dat het bedrijf dingen doet waar anderen nogal eens op afhaken. Dat gaat dan over extreme afmetingen, speciale vormen, moeilijkere details, koud verlijmde glasdelen, enzovoort.
Van Antwerpen naar Ghana
Sinds een jaar is Alu-Xtra ook sporadisch actief in Afrika, meer bepaald in Ghana. “Hoe we daar terecht zijn gekomen? Dat is een heel gek verhaal”, vertelt Christophe. “Het begon met een project in de Antwerpse rand. De buurman van die mensen is van Ghanese afkomst, maar woont al 25 jaar in België. Hij was gecharmeerd door ons werk. Zijn broer is architect in Ghana. Hij bracht ons in contact en voor we het wisten, mochten we een offerte maken. Voor 2023 en 2024 waren de vooruitzichten voor de Belgische markt veeleer negatief. Toen we dan de kans kregen om in Ghana enkele projecten te doen, zijn we daarop ingegaan.”
“Ghana is een van de landen in Afrika waar de economie momenteel een boost krijgt. Door de groei in de economie wordt er enorm veel gebouwd. Bovendien keren veel Ghanese expats, die hun carrière opbouwden in het Westen, terug naar hun geboorteland. Het gaat telkens om veeleer luxueuze projecten, waarbij de eigenaars vaak kiezen voor westerse leveranciers en aannemers. De reden daarvoor is niet dat er ter plaatse geen deftige werkkrachten zijn, integendeel, maar het biedt gewoonweg meer prestige als alles van westerse bedrijven komt.”
Zware werkomstandigheden
Christophe neemt ons mee in het atelier, waar grote machines het aluminium op maat snijden. “Wat we hier aan het maken zijn, wordt op 12 en 13 juni in containers gezet die naar Ghana verscheept worden. Vier weken later is het materiaal ter plaatse en eind juli vertrekt een ploeg van drie à vier medewerkers naar ginder om bij de plaatsing te assisteren. De omstandigheden zijn niet te onderschatten. De gemiddelde temperatuur bedraagt 34 graden Celsius. Ik ben zelf al tot daar geweest om de werkomstandigheden in te schatten en om klanten en partners te ontmoeten.”
“Het begon met een project in de Antwerpse rand. De Ghanese buurman was gecharmeerd door ons werk”
Christophe Boexstaens, zaakvoerder Alu-Xtra
Alu-Xtra is nu met zijn tweede project in Ghana bezig. “Het is heel fijn om met die mensen samen te werken. Ze zijn heel open en correct. We voelen ons verplicht om die vertrouwensband niet te beschamen. Bovendien hebben we bij Alu-Xtra een aantal medewerkers die deze uitdaging met plezier aangaan. Je hebt immers collega’s nodig die zich flexibel willen opstellen, want het is geen pretje om in die zware omstandigheden te werken. Ze doen het enerzijds voor het avontuur, maar anderzijds zijn het uiteraard ook vakmannen. We zijn daarom ook trots op ons volledige team.”
Hoogwaardige kwaliteit
“De Ghanezen zijn vooral tuk op Belgische, Nederlandse en Duitse bedrijven, omdat ze zich aan de timing houden en de kwaliteit van het hoogste niveau is”, zegt Christophe. De toekomst voor Alu-Xtra ziet er dus goed uit. “We zijn overtuigd van het potentieel in Ghana en zijn dus bereid om verder samen te werken, maar we moeten wel rekening houden met de impact die dat heeft op onze eigen organisatie. Ik besef wel dat het uitzonderlijk is voor een regionale speler zoals wij om plots op een ander continent te gaan werken. Maar onze slogan is dan ook: ‘Geef ons een uitdaging en we pakken ze met beide handen aan’,” besluit Christophe.