Volgens de huidige planning wordt de brug eind dit jaar in gebruik genomen. Nadat in september 2018 de grote ondergrondse parking achter het station werd geopend en in december vorig jaar de spoorbypass en de perrons 11 en 12 in gebruik werden genomen, is het nu uitkijken naar de infrastructuur voor fietsers en voetgangers.
Een van de blikvangers is zeker de fietsbrug aan de Brusselsesteenweg. De voorbije dagen werd de meer dan 100 ton wegende stalen brug vanuit de ateliers van de firma Almex Metaal uit Essen in verschillende delen met uitzonderlijk nachtelijk transport naar Mechelen gebracht.
“Fietsveiligheid en fietscomfort zijn topprioriteiten in mijn verkeersveiligheidsbeleid”, zegt minister Lydia Peeters. “De basisvoorwaarde om meer mensen te laten fietsen, is echter dat fietsen veilig kan. Extra en versnelde inspanningen zijn nodig om verkeersveiligheid te verhogen. Vanuit Vlaanderen investeer ik 16 miljoen euro in de fietsostrade o.a. in twee fietstunnels, een fietspuzzel en de fietsbrug.”
Ook Mechelen profileert zich nadrukkelijk als fietsvriendelijke stad. “Deze bestuursperiode alleen al investeren wij 16 miljoen euro aan de aanleg van nieuwe fietspaden en het onderhoud van bestaande”, verduidelijkt schepen voor Mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Met een lengte van 67m en een hoogste punt dat zich op ruim 7m boven de begane grond bevindt, is dit een aardig uit de kluiten gewassen brug. Er werd meer dan 100 ton staal in verwerkt en de constructie rust op een sokkel waar ook 135.000 kg beton voor nodig is.
“We hopen eind dit jaar zowel de Tangent als de volledige fietsverbinding tussen Douaneplein en Brusselsesteenweg open te stellen”, zegt burgemeeester Alexander Vandersmissen. “Daardoor zal niet alleen het station veel gemakkelijker en sneller bereikbaar zijn, maar slagen we er ook in het doorgaande en het lokale verkeer van elkaar te scheiden. Dat geeft niet alleen letterlijk zuurstof en vergroot de leefbaarheid, maar biedt ook enorme kansen voor de sociaal- economische ontwikkeling van deze buurt.”
Aan het project werken ook twee bedrijven uit de Mechelse Willemen groep mee. “Franki Construct en Willemen Infra werken hier samen aan de afwerking van de tangent”, zegt Tom Willemen. “Het gaat om twee aanbestedingen. Eén om alle tunnels en bruggen aan te leggen en een tweede voor de afwerking en de volledige fietsinfrastructuur. Het gaat om een totaal investering van om en bij de 180 miljoen euro. Het is heel tof dat we als Mechels bedrijf hieraan mogen meewerken. Ons hoofdkantoor is hier en ik ben zelf geboren en getogen in Mechelen.”