De gloednieuwe koffiebar in ’t Schipke, het pand op de hoek van de Frederik de Merode- met de Sint-Jansstraat, opent in de lente van volgend jaar de deuren. Daarmee krijgt het monumentale pand na restauratie en jarenlange leegstand opnieuw een invulling. De koffiebar krijgt zowel op de beneden- als op de eerste verdieping een plekje.
“Met deze concessie blazen we eindelijk nieuw leven in een gebouw dat al meer dan 10 jaar leegstaat. ‘t Schipke is een beschermd 18e-eeuws huis in rococostijl en bij de Mechelaar vooral bekend als de vroegere thuisbasis van de beiaardschool. Door de locatie lag de keuze voor een koffiebar voor Museum Hof van Busleyden voor de hand: het is de ideale plaats om de drempel naar het museum verder te verlagen en museumbezoekers de stad in te trekken”, vertelt Björn Siffer (Vld-Groen-m+), schepen van Cultuur en Toerisme.
Ook voor buurt en passanten
“Het is een waardevolle aanvulling op het groeiende horecalandschap”, zegt schepen van Economie Greet Geypen (Vld-Groen-m+). Met de koffiebar hoopt de stad namelijk niet alleen museumbezoekers aan te spreken, maar ook passanten, buurtbewoners of gezinnen die van de museumtuinen komen genieten.
“Na de restauratie van het stadspaleis en van ‘t Schipke ondergaan ook de museumtuinen de komende maanden een transformatie. Dankzij het terras van de koffiebar zullen nog meer mensen kunnen genieten van deze groene parel in de stad”, vertelt Arthur Orlians (Vld-Groen-m+), schepen van Monumenten en Gebouwen. “Met Cinema Lumière, café het Maanlicht, en de investeringen in het museum en ’t Schipke, wordt de Frederik de Merodestraat echt een zeer aantrekkelijke en gezellige straat om ons stadscentrum binnen te wandelen.”
Aanbod museumshop opfrissen
Niet alleen voor de koffiebar werkt de stad overigens samen met BAI, ook voor de exploitatie van de museumshop. Die krijgt bij de heropening een moderner en frisser aanbod, gericht op de kunst- en cultuurliefhebbers die het museum bezoeken. Hij zal ook toegankelijk zijn voor mensen die het museum niet bezoeken en er komt een online shop.
“Met onze ervaring als uitgever van kunstboeken en ontwikkelaar van culturele merchandise hebben we een goed beeld van wat een museumbezoeker wil, en daarbij houden we ook de vinger aan de pols om te zien wat er leeft,” zegt Kathleen Borms van BAI. “We vertrekken vanuit de vaste collectie van het museum, zoals de unieke collectie Besloten Hofjes, om een sterk aanbod te creëren en de collectie helemaal op maat van Mechelen te maken. Voor ons is het belangrijk dat elke bezoeker een stukje museum mee naar huis kan nemen.”