Steven De Keuster en Femke Aubroeck. Foto Joren De Weerdt

Nieuwe kledinglijn Effenaf 2598 is een ode aan het Itegemse dialect

HEIST-OP-DEN-BERG - Dorpsdichteres Femke Aubroeck uit Itegem (Heist-op-den-Berg) en dorpsgenoot Steven De Keuster brengen samen een nieuwe kledinglijn op de markt: Effenaf 2598. De puzzel paste spontaan in elkaar nadat Steven nieuwe designs zocht voor zijn eigen kledingmerk 2598 op een moment dat Femke een nieuwe creatieve uitlating zocht.

Met 2598 brengt Steven De Keuster onder meer kleding op de markt met gemeentenamen of uitspraken in het dialect, geregeld vergezeld van tekeningen door dorpsgenoot Dieter Dresselaers. 2598 is ook het merk achter de drankjes Itegoemse Sloek en Gin Jenny én het is een verwijzing naar de vroegere postcode van Itegem.

 

‘Groewet blad’, zo luidt een van de designs van Femke. Foto Joren De Weerdt

Het gamma van het kledingmerk wordt nu nog eens uitgebreid met vijf nieuwe designs van dorpsdichteres Femke Aubroeck, die tegenwoordig in de Heistse deelgemeente Wiekevorst woont. Zij matchte enkele opvallende woorden, al dan niet in het dialect, met bijpassende lijntekeningen. Boem, Cava’ke, Groewet Blad, Roeptoeter en Tikkenei luiden de opschriften.

Sober en simpel

“In bijberoep doe ik met Effenaf aan copywriting voor particulieren en kmo’s”, legt ze uit. “Van rouwteksten tot teksten voor huwelijksceremonies: er zit enorm veel afwisseling in, maar ik wilde eens iets doen dat wat meer tastbaar is dan alleen die woorden. Aanvankelijk dacht ik iets met wenskaarten te doen, maar toen Steven op zoek was naar ideeën voor zijn nieuwe kledinglijn, kwamen we elkaar daarin tegen. De woorden en de tekeningetjes had ik al en hij heeft natuurlijk het merk en de mogelijkheid om de kleding te bedrukken.”

De ontwerpen hield Femke simpel. “Ik kan niet goed genoeg tekenen om heel ingewikkelde dingen te maken”, bekent ze. “Bovendien hou ik zelf ook wel van zo’n heel simpele ontwerpen. Ik heb er zo nog wel meer gemaakt, maar we beginnen met deze vijf om te kijken of ze aanslaan. De kleuren zijn ook heel eenvoudig en sober: wit, lichtroze, licht- en donkergrijs en donkerblauw. Je kunt alle ontwerpen op T-shirts, sweaters en hoodies verkrijgen. Die kosten respectievelijk 24,90 euro, 44,90 euro en 49,90 euro.”