Decennialang heeft hij naar dit moment toegeleefd en nu is het eindelijk zover. Walter Verbruggen (61) maakte zijn eerste bieren al in 1985. Daarna volgde hij een brouwersopleiding aan het CVO COOVI in Anderlecht. Thuis, op de bovenverdieping van zijn garage in de Grote Heide, plaatste hij een bescheiden brouwinstallatie waarmee hij naar hartenlust kon experimenteren. Overdag werkte hij gewoon bij Belgacom, later Proximus, maar weekends en vakanties stonden in het teken van zijn passie: het brouwen en proeven van homemade bieren. Vrienden en familie genoten mee.
In januari 2020 ging Walter met pensioen en richtte hij huisbrouwerij Karrelees op. Hij verfijnde zijn brouwinstallatie met bijhorend proeflokaal/cafeetje. In de zomer van 2021 was het eindelijk zover: de eerste brouwsels gingen in de nieuwe ketels.
“Brouwen is zoals koken, maar dan veel technischer. Het is een goeie mix tussen denken en doen en je kan er heel creatief mee zijn”, zegt hij. “Een groot verschil met andere, grote brouwerijen is de brouwtijd. Wij maken ‘slow food’. Dat wil zeggen dat we het brouwproces niet gaan versnellen of forceren om zo een grotere massa te kunnen produceren. We geven het bier de tijd om op een natuurlijke manier te rijpen. Dat duurt veel langer en maakt dat we minder kunnen produceren, maar het zorgt er wel voor dat de smaak van het bier evolueert. En dat proef je.”
De huisbieren van huisbrouwerij Karrelees zijn sinds begin december te koop in flessen van 75 cl via de eigen webshop, bij Hoevewinkel ’t Hertsveld in Leest en Proxy Delhaize in Leest. In het gamma zitten momenteel zes bieren, waaronder vier blondes: Karrelees Blond Mosaic, Blond Cascade, Blond Citra en Blond Centennial. De subnaam verwijst telkens naar de aromahop die gebruikt wordt. Verder is er nog de Karrelees Tripel en de Karrelees Donker. Een vijfde en een zesde blonde zijn onderweg (Blond Amarillo en Blond Simcoe) alsook een fruitbier (Vintage Zwarte bes). Dat brengt het totaal aantal Karrelees-bieren op negen vanaf januari.
Eerder dit jaar besloot schoondochter Annelies Roosen (29) om zich ook professioneel en meerdere dagen per week te engageren voor de brouwerij. Haar halftijdse job bij Stad Mechelen combineert ze nu onder andere met het werk voor huisbrouwerij Karrelees, waarbij ze zich vooral op de marketing en communicatie concentreert. Binnenkort zal ze op vrijdag ook het cafeetje bij haar schoonouders in de Grote Heide openhouden, uiteraard in samenwerking met de andere familieleden.
“De opening van het café is voorzien tegen de lente, daar kijk ik enorm naar uit!” zegt Annelies. “Want ons verhaal is meer dan bierbrouwen en verkopen alleen. Ook het sociale en educatieve luik zijn erg belangrijk. Daarom gaan we bijvoorbeeld ook workshops organiseren en kunnen mensen bij ons hun eigen bieren laten maken. Zelf wil ik ook nog veel meer bijleren. De ondernemerswereld is redelijk nieuw voor mij, maar ik heb de smaak wel te pakken.”