Nog tot en met zondag 21 mei vindt de Week van de Korte Keten plaats. Tijdens dit initiatief wil de stad Mechelen haar plaatselijke landbouwproducten en de Mechelse boeren extra in de spotlight zetten. Dat doet het onder meer met een update voor de fietskaarten van Mechels Natuurlijk. De gratis fietskaart is binnenkort opnieuw te downloaden op de website of te verkrijgen bij UiT in Mechelen, in het Huis van de Mechelaar of bij de deelnemende plattelandsondernemers.
Maar de stad wil nog verder gaan en de samenwerking tussen de lokale horeca en de boeren stimuleren en faciliteren. “Vorige maand openden we al een nieuwe lokale boerenmarkt in deelgemeente Leest. Klanten kunnen hun groenten, fruit en bioproducten er rechtstreeks bij de boer aankopen”, zegt schepen van Landbouw Arthur Orlians (Vld-Groen-m+). “Maar ook vanuit de horeca is er vraag om lokaal te werken. Daarom gingen we woensdag samen met een aantal horecaondernemers langs bij boeren om een samenwerking op poten te zetten.”
Onder de noemer ‘Toeren bij Boeren’ fietsten de horeca-uitbaters langs acht deelnemende landbouwbedrijven. “We hopen met dit initiatief niet alleen de lokale landbouw te ondersteunen, maar ook de bewustwording rond de korte keten te vergroten”, zegt schepen van Economie Greet Geypen (Vld-Groen-m+). “Het gebruik van lokale producten biedt de horeca de mogelijkheid om klanten te voorzien van verse en gezonde gerechten en tegelijkertijd de lokale producenten te steunen. Een goede samenwerking tussen horecaondernemers en de boeren is dus een win-win.”
Mmm Mechelen
Om horecazaken te stimuleren om samen te werken met lokale boeren, lanceert de stad ook een nieuw label: ‘Mmm Mechelen’. “Daarmee kan de horeca-uitbater aangeven aan de klanten dat hij werkt met lokale boerenproducten”, zegt Orlians. “Het label kan bij de ingang worden tentoongesteld of verwerkt in de menukaart naast elk lokaal gerecht. We doen ook een warme oproep naar de Mechelaars om op restaurant zeker naar het label te kijken. Want lokaal kopen en eten is enorm belangrijk voor de landbouwers op ons grondgebied.”
Restaurantuitbater Christian Michiels van Horeca Mechelen is blij met het initiatief. “Het is goed dat steeds meer restauranthouders interesse tonen in het gebruik van lokale producten”, zegt hij. “Via die ingrediënten kunnen we niet alleen lekkere gerechten maken, maar ook een uniek verhaal vertellen over waar het eten vandaan komt, wie het geproduceerd heeft en welke zorg er is ingestoken. We kunnen onze klanten de authentieke smaken en ingrediënten van onze streek laten proeven en zo onze culinaire identiteit versterken.”