Nice & Bright verbluft Antwerpse de Keyserlei

quickNice & Bright, gespecialiseerd in feestverlichting in de breedste zin van het woord, etaleert een knap staaltje van zijn kunnen op de Antwerpse de Keyserlei. Op de gevel van het Quick-filiaal is tot half januari elke dag van 6 uur tot middernacht een projectie van 210 m² te zien. Daarop verschijnen sfeerfoto’s van de de Keyserlei, leuke animaties rond de eindejaarsfeesten maar vooral: persoonlijke boodschappen die klanten van Quick kunnen invullen op een formulier dat in het filiaal ter beschikking ligt.

Nest Van den Eynde van Nice & Bright, dat zijn magazijnen heeft op bedrijventerrein Hoek 76 in Boom, is in januari van dit jaar begonnen met de voorbereidingen van dit prestigieuze project. “Twee jaar geleden wilden we dit al doen, maar toen bleek dat er enorm veel voorbereidend werk was. Om dit grondig te kunnen uitwerken, was er veel tijd nodig. Dus heb ik toen beslist het uit te stellen en ben ik er dit jaar voor gegaan vanaf januari.”

De voorbereiding zat niet enkel in de technische kant van het project, maar vooral in het aanvragen van de nodige vergunningen en overleg met de diverse partners en betrokkenen: de stad Antwerpen voor de vergunningen, de handelsvereniging van de de Keyserlei en de opdrachtgever van Nice & Bright: de uitbater van de Quick-vestiging.

“Onze klant Quick bevindt zich op een unieke locatie en wilde in de eindejaarsperiode iets speciaals doen”, zegt Nest Van den Eynde. “Ik heb er de handelsvereniging van de straat bij betrokken om het project meer draagkracht te geven. De stad Antwerpen moest uiteraard haar toestemming geven, en dat heeft heel wat overleg gekost. Eén van de voorwaarden was dat we geen platte reclame mochten tonen. Er mocht geen sprake zijn van boodschappen als “1 kopen en 1 gratis”. Het gaat om een uniek project, het is de eerste keer dat een dergelijke projectie in Antwerpen wordt uitgevoerd in een commerciële setting. Het was voor de stadsdiensten dus ook nieuw, en mede daarom zijn er heel wat gesprekken aan voorafgegaan.”

Geen reclameslogans dus, wel subtiele verwijzingen naar Quick, sfeerfoto’s van de straat die in de loop van het jaar werden genomen, leuke animaties rond de eindejaarsfeesten en natuurlijk de spreuken of wensen die de klanten van Quick mogen invullen op een formulier. “De wensen worden uiteraard eerst beoordeeld voor we ze opnemen in de projectie. Het is niet de bedoeling dat iedereen een sms kan sturen en die onmiddellijk op het scherm ziet verschijnen. Het duurt sowieso een paar dagen eer de wensen in de projectie te zien zijn. We groeperen ze ook: kerstwensen en eindejaarswensen gebruiken we pas tegen eind december. Binnenkort verschijnen wensen die te maken hebben met Sinterklaas, en nu zijn er meer algemene wensen of opmerkingen.”

Voor de technische kant van de zaak werkte Nice & Bright samen met een softwarebedrijf. “Het beeld wordt geprojecteerd vanuit een kamer in het gebouw aan de overkant van de straat, en er wordt constant gecontroleerd of alles technisch verloopt zoals het hoort. De projector hebben we gehuurd van een gespecialiseerd bedrijf. Het gaat om een heel krachtig toestel dat ook peperduur is als je het zou kopen. Dat zou voor ons niet rendabel zijn. “

De projectie is te zien sedert woensdag en de reacties zijn unaniem positief. Voorbijgangers blijven staan om de spreuken en wensen te lezen en het brengt een glimlach op hun gezicht, al staan er aan de overkant van de straat ook gewapende soldaten in verband met de terreurdreiging. Ook Nest Van den Eynde is tevreden met het resultaat. “Dit is een testcase, een project waarmee ons bedrijf laat zien wat het kan. We willen blijven vernieuwen en innoveren.”