Het Mechelse online media agency Madzuli, dat recent verhuisde van het Oh! naar een eigen kantoor op Mechelen Campus, heeft een nieuwe doelgroep aangeboord. De Madzuli Agency Academy leert ngo’s hoe ze online marketingkanalen kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken. Het idee van Madzuli-zaakvoerder Kevin Geets werd uitgewerkt door stagiair Siemon Vermetten.
“Ik had al ervaring in het werken voor en met non-profit organisaties, en ik zag de opdracht van Kevin en mijn tijd bij Madzuli als een opportuniteit om veel bij te leren over digitale marketing en dit te combineren met mijn liefde voor het werk van ngo’s”, zegt Siemon. Hij besloot een marktonderzoek op te zetten om na te gaan of een gespecialiseerde opleidingsdag volgens de noden van non-profit organisaties voor deze organisaties een valabel alternatief was voor het inzetten van een agentschap om online marketing succes te behalen.
“Ik ging ook na of er voldoende organisaties geïnteresseerd zouden zijn in zo’n opleidingsdag. Dat bleek al snel het geval te zijn. Na onderzoek bij de organisaties werd het programma van de trainingsdag opgesteld. Tijdens het uitgedachte opleidingstraject helpen wij, met Madzuli Academy, non-profit organisaties op weg met hun digitale marketingstrategie. We presenteren een eerste kennismaking met de grote waaier van online marketing toepassingen en geven hen inzicht in de opbouw van een marketingstrategie met behulp van een aantal tips en tricks. Daarnaast zetten we ook samen met hen een best practice Adwords campagne op met behulp van Google Ad Grants. “
Google Ad Grants biedt non-profit organisaties de mogelijkheid om tot 10.000 euro per maand in te zetten op Adwords. “Wij willen deze organisaties helpen het meeste uit dit budget te halen.”
Er wordt een gezamenlijke opleidingsdag gehouden met een kleine groep mensen van een beperkt aantal organisaties om zo organisatiespecifiek mogelijk te kunnen werken. “De doelstelling van de opleiding is om zo hands-on mogelijk te zijn zonder het grotere kader uit het oog te verliezen. Het belangrijkste voor ons is om de aanwezige organisaties voldoende inzichten te geven, gebundeld in een door ons samengestelde cursus, zodat ze na de opleiding zelf aan de slag kunnen.”
De jonge Madzuli Academy werkt al samen met Duo for a Job, Congodorpen, Broederlijk Delen, Dokters Van de Wereld, Trias NGO, Netwerk Tegen Armoede, CKG Kapoentje, Charicot en Hachiko. “Tot nu toe zijn er al 3 opleidingsdagen gepland die bijna allemaal uit het voorbereidende onderzoek voortvloeiden en ondertussen bijna uitverkocht zijn”