De plannen voor de site gaan al even mee, maar omdat er veranderd werd van projectontwikkelaar verdwenen de plannen voor het Newtongebouw op de Mechelse Wollemarkt een tijdlang in de koelkast. Intussen kwam er toch opnieuw schot in de zaak en maandag werd er gestart met de afbraak van het gebouw. Het komende jaar verrijst er een opvallende nieuwbouw.
Het Newtongebouw is niet beschermd, maar omdat het deel uitmaakt van het stadsgezicht van Mechelen en vlak bij de Sint-Romboutstoren gelegen is, werd er een lang voortraject gelopen. Het ontwerp van POLO-architecten werd aangeduid als winnaar maar werd wel eerst voorgelegd aan de Bouwcommissie. Ook de Bouwdienst, het Agentschap Onroerend Erfgoed en zelfs Unesco gaven uiteindelijk hun goedkeuring.
“Door de stad en de erfgoeddiensten vanaf het begin nauw te betrekken in het proces, stonden alle neuzen meteen in dezelfde richting”, zegt schepen voor Stadsontwikkeling Greet Geypen (Voor Mechelen). “Het gebouw is beeldbepalend voor heel de omgeving. Daarom willen we hier architectuur die hedendaags is maar zich integreert in de omgeving en een meerwaarde vormt voor het straatbeeld.”
Architectonische aanwinst
Het nieuwbouwpand krijgt naast een uniek gevelconcept ook een horecazaak en tien appartementen. “Het project is ontworpen met het karakter en de authenticiteit van de stad in gedachten, met respect voor het erfgoed”, zegt Jens Verley van POLO-architecten. “We zijn ervan overtuigd dat dit nieuwe gebouw, dat niet alleen vernieuwend is maar ook een aanvulling vormt op de bestaande omgeving, een architectonische aanwinst zal zijn.”
“Het is een goede zaak voor de voortgang van het project dat de sloop aangevat wordt”, zegt Jan Van Gaens van Terrium, de bouwheer. “In eerste instantie wordt het gebouw binnenin ontruimd en gestript. Kort nadien worden de afbraakwerken ook uitgebreid naar buiten. Met de sloopwerken wordt het startschot gegeven van een nieuw kwalitatief project in het stadshart van Mechelen.”
Geen parkeergarage, wel deelmobiliteit
In de oorspronkelijke plannen voor het nieuwe gebouw stond ook een ondergrondse parkeergarage, maar die komt er niet. “Dat bleek vanwege de beperkte perceeloppervlakte technisch niet mogelijk”, zegt schepen Geypen. “Er komt wel een dubbele bovengrondse parkeergarage en een fietsenstalling met ruimte voor bakfietsen. De stad zal ook investeren in deelmobiliteit in de buurt.”
Zolang de werken lopen worden er maatregelen genomen om de hinder voor het verkeer op de Wollemarkt te beperken. De doorgang voor het verkeer blijft maximaal behouden en de uitrit van de parkeergarage blijft altijd vrij. Er wordt ook twee meter afstand gehouden van de bomen en er wordt een boomdeskundige aangesteld om ze te monitoren.