de wit © Eve-Anne HKS

Na Maltees wandtapijt herstelt Manufactuur De Wit ook 500 jaar oud wandtapijt uit Brussel

Na bijna 500 jaar is een uniek wandtapijt opnieuw te bewonderen in hartje Brussel, de plek waar het destijds werd vervaardigd. Dat is mee te danken aan de vzw achter de bekende Manufactuur De Wit in Mechelen. “Het doet ons enorm veel deugd hieraan te kunnen bijdragen.”

De Koninklijke Manufactuur De Wit, die een wereldwijde reputatie geniet, is gespecialiseerd in de conservatie en restauratie van historische wandtapijten. Zo werkt het atelier momenteel volop aan een reeks wandtapijten uit het Grootmeesterspaleis in Malta. Minder bekend is dat het Mechelse huis ook wandtapijten aankoopt en verkoopt. Zo verwierf De Wit een kunstschat uit een zeldzame reeks van zes uit het leven van Batseba, die volgens de traditie van de Hebreeuwse Bijbel de vrouw van Uria was en later van Koning David.

Het uitzonderlijke werk toont Koning Salomo die zijn moeder Batseba uitnodigt om de troon te delen. “Wij hebben het wandtapijt een paar jaar geleden kunnen kopen. Wij hebben het volledig behandeld”, zegt An Volckaert van De Wit. Het familiebedrijf bracht het wandtapijt op de markt. “Bérengère de Laveleye, de conservator van het Museum van de Stad Brussel in het Broodhuis, was meteen heel enthousiast. In die kwaliteit is het op de markt nog moeilijk te vinden”, vertelt ze.

Dat mag niet verwonderen. Het wandtapijt uit 1530 getuigt niet alleen van het Brusselse vakmanschap in die tijd, maar ook van de belangrijke rol die de producten van zulke wandtapijten heeft gespeeld in de ontwikkeling van onze hoofdstad. “Het kunstwerk dateert uit de periode op het snijpunt van Margareta van Oostenrijk die hof hield in Mechelen en haar neef Karel V die zich in Brussel vestigde. Het werk dateert ook uit die vroege renaissance”, legt Volckaert uit.

Prachtige kleuren

Het wandtapijt verkeert bovendien in zeer goede staat, met prachtige kleuren en de originele boorden en merken die getuigen van de Brusselse productie. “Het unieke werk sierde zelfs een tijdje het House of Lords, het Britse Hogerhuis. Het was toen eigendom van Lord Rochdale”, klinkt het.

Voortaan is het wandtapijt opnieuw te bewonderen in het Broodhuis op de Brusselse Grote Markt. Dat dankzij verschillende mecenassen en partners. Naast de stad Brussel zelf zijn dat de Fondation Périer-D’Ieteren, de Koning Boudewijnstichting en de vzw De Wit. “Al sinds 1987 verzorgen we in ons atelier in Mechelen rondleidingen voor het publiek. Het potje dat we daarmee hebben aangelegd, gebruiken we om projecten zoals dit te steunen”, zegt An Volckaert.

Haar baas Pierre Maes en zijn broer Frédéric trokken deze week zelf naar het Broodhuis in Brussel om het kostbare wandtapijt op te hangen. “Hier zal het getuigen van de uitmuntendheid van de Brusselse productie, zo gewaardeerd door Europese hoven en verzamelaars. Het wandtapijt heeft nu zijn plaats in de wijk waar het werd vervaardigd. Iedereen kan het gedurende twee jaar komen bewonderen, waarna het opnieuw een tijdje zal rusten voor de volgende tentoonstelling”, zegt Thierry Van Noppen van de Koning Boudewijnstichting.

Het Centrum voor Filantropie van de stichting helpt privépersonen, bedrijven en instellingen om hun filantropische initiatieven uit te voeren. Zo kon het al veel uiteenlopende projecten realiseren zoals het veiligstellen van een kunstcollectie of het duurzaam behoud van erfgoed.