“Met trots kondigen we aan dat we de Belgische sausfabrikant Jermayo hebben overgenomen. Deze strategische stap verstevigt Solina’s positie als leider op de Europese sausmarkt verder en markeert een nieuwe belangrijke mijlpaal in haar expansietraject. De expertise van Jermayo sluit naadloos aan bij ons bestaande sausaanbod. Door Jermayo aan ons portfolio toe te voegen, beschikken we nu over een uitgebreide en ongeëvenaarde sausvoetafdruk met zeven speciale sausproductiefaciliteiten in heel Europa”, laat Solina in een persbericht weten.
Nieuw publiek
“Na de integratie in het netwerk van Solina zal Jermayo profiteren van ons wereldwijde inkoopplatform, geavanceerde R&D-mogelijkheden en robuuste connecties binnen de Europese voedingsindustrie. Deze middelen zullen Jermayo in staat stellen zijn service aan bestaande klanten te verbeteren en zijn premium sausoplossingen aan een nieuw publiek te introduceren”, aldus Solina.
“We hebben besloten om ons bij Solina aan te sluiten met de bedoeling onze bedrijven naar een hoger niveau te tillen. Wij zijn ervan overtuigd dat Solina de ideale partner is om Jermayo verder te laten groeien, met name in Europa. We delen dezelfde waarden en werken samen met vergelijkbare klanten en leveranciers”, zegt Johan Van de Velde, mede-eigenaar van Jermayo, die na de deal aanblijft als site-manager van Jermayo.
Zeshonderd producten
Jermayo was altijd een familiebedrijf dat zich specialiseert in de ontwikkeling, productie en distributie van sauzen, salades en culinaire gerechten. Het gamma van Jermayo bestaat momenteel uit zeshonderd producten die in verschillende verpakkingen worden verkocht. De levering door eigen vrachtwagens gebeurt uitsluitend in de Benelux en Frankrijk aan onder meer grootwarenhuisketens, voedingsproducenten, groothandelaars voor slagers, restaurants, traiteurs, hotels en broodjeszaken.
Stichter van Jermayo is Jérôme Van de Velde. Hij vestigde zich in 1953 als producent van vleeswaren in het Antwerpse en specialiseerde zich in boerenkop en beuling. Om het zijn klanten eenvoudiger, efficiënter en rendabeler te maken, lanceerde hij in 1961 een op mayonaise gebaseerde saus om preparé mee te bereiden. De slagers moesten vanaf dan enkel nog het vlees aan de bereiding toevoegen.
Daarna volgden met succes ook vis-, kip-, en vleessalades, wat toen een echt unicum was. Zo zorgde hij begin jaren 1960 voor een belangrijk keerpunt in de geschiedenis van de Belgische slagers. Het toekomstplan werd werkelijkheid en in 1989 werd een gloednieuwe fabriek in Lier opgetrokken. In 2007 werd de oppervlakte verdubbeld naar 10.000 m² met onder meer extra stockageruimte en productieruimte.