MIST

MIST toont Taiwanese thee in pop-up

MECHELEN – Mest, de Mechelse vzw die startende ondernemingen ondersteunt, is een nieuwe pop-up rijker. In een leegstaand pand in de Onze-Lieve-Vrouwstraat wil Dorien Selleslagh haar zaak MIST teas onder de aandacht brengen.

Dorien Selleslagh selecteert elk jaar zelf de beste thee in Taiwan.

MIST is in 2016 ontstaan op reis in Taiwan. “Eigenlijk was de insteek van die trip een boek over thee te maken, samen met mijn vriend Geert die fotograaf is”, vertelt Dorien Selleslagh. “Op de terugvlucht naar België rijpte echter al snel het idee om thee vanuit Taiwan te importeren. Ik baatte toen nog een koffiebar uit in Brussel. We zijn dan klein gestart door te leveren aan enkele restaurants en bars, vooral in het Brusselse.”

In 2017 verkocht Selleslagh haar koffiebar om zich volledig te gaan focussen op de webshop van MIST. “Daarvoor hebben we een nieuwe reis naar Taiwan ondernomen, dit keer veel meer georganiseerd”, zegt Dorien. “We wisten toen veel beter waar we moesten zijn. In Taiwan wordt de thee beheerd door heel veel kleine, familiale boerderijen die elk hun eigen variëteit hebben.”

De verkoop van die unieke thee mag dan al goed draaien, de webshop heeft één heel groot nadeel: klanten willen de thee die ze zich aanschaffen eerst proeven. “De oplossing was een fysieke winkel, beseften we. In Brussel vonden we niet direct wat we zochten. Omdat ik jaren in Kapelle-op-den-Bos heb gewoond, ben ik ook in Mechelen gaan rondhoren. Via vzw Mest kunnen we nu voorzichtig bekijken of een winkel ook in de toekomst aan de orde blijft.”

“De eerste reacties zijn alvast heel positief”, zegt Selleslagh nog. “We bieden nu super handige cadeaupakketten aan in de winkel. Maar onze focus ligt toch vooral op B2B. Zo leveren we ondertussen aan Sister Bean in Mechelen, maar ook bijvoorbeeld in Antwerpen aan August, het nieuwe restaurant van sterrenchef Nick Bril.”