Op de ingebruikname van de Tangent als nieuwe ontsluitingweg tussen het Douaneplein en de Brusselsesteenweg is het nog wachten tot in het voorjaar, maar de daaraan gekoppelde infrastructuur voor voetgangers en fietsers wordt nu al vervroegd opengesteld. “Dit past helemaal in de geest van het STOP-principe waarbij voetgangers en fietsers voorrang krijgen op het gemotoriseerd verkeer”, benadrukt de Mechelse burgemeester Alexander Vandersmissen. “Zachte weggebruikers verdienen een voorkeursbehandeling, dus passen wij dat toe waar mogelijk. En dat is hier het geval over een afstand van ruim 2,5 km.”
Wie te voet of met de fiets via het kruispunt Nekkerspoel vanuit de stad komt en naar de Nekkersite wil, moet voortaan niet meer bovengronds de N15 kruisen. Een brede en goed verlichte ondergrondse verbinding maakt een absoluut veilige oversteek mogelijk. En dat niet alleen onder de N15, maar ook onder de toekomstige Tangent. Op die manier zijn het bioscoopcomplex, de schaatsbaan en het sportpark perfect bereikbaar. Van daar loopt parallel met de Tangent ook de nieuwe verbinding naar de Leuvensesteenweg. Dit prestigieuze bouwwerk, exclusief voor voetgangers en fietsers, maakt niet alleen een veilige oversteek van de Leuvensesteenweg en de Tangent mogelijk, maar biedt ook nieuwe verbindingen aan. “Vooral voor bewoners van de wijk Arsenaal en gebruikers van de Leuvensesteenweg creëert deze Arsenaalpuzzel extra mogelijkheden”, verduidelijkt schepen voor Openbare Werken Patrick Princen. Heel de Nekkersite is nu vlot bereikbaar en vanaf de Leuvensesteenweg kan men voortaan ook rechtstreeks naar de Arsenaalzijde van het station wandelen en fietsen.
“Dat de Vlaamse overheid 16 miljoen euro heeft uitgetrokken voor dit project, bewijst het belang dat zij hecht aan fietsveiligheid en fietscomfort”, benadrukt Vlaams minister voor Samenleven Bart Somers.
Met de openstelling van deze nieuwe verbinding voor voetgangers en fietsers wordt opnieuw een belangrijke mijlpaal gerealiseerd in het stationsproject Mechelen in Beweging. Dit samenwerkingsverband tussen de NMBS, Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn en de Stad Mechelen wil de mobiliteit in de stationsomgeving gecoördineerd aanpakken. Eerder werd de ondergrondse stationsparking met een capaciteit voor 2.000 wagens al in gebruik genomen en werd de spoorbyspass met de aanleg van de extra perrons 11 en 12 in het Mechels station gerealiseerd. In het voorjaar 2022 is de Tangent als verbindingsweg voor gemotoriseerd verkeer klaar en op langere termijn is er nog de volledige vernieuwing van het trein- en busstation.