Koerierdienst DPD met Belux-hoofdzetel in Mechelen gaat zijn service nog verbeteren met de lancering van twee nieuwe diensten: Predict en Pickup. DPD speelt daarmee in op de sterk groeiende markt van e-commerce. Meer bestellingen betekenen meer pakjes die moeten worden bezorgd.
“Dit plaatst de logistieke sector voor grote uitdagingen, omdat de consument en de e-commerceleveranciers snelle leveringen verwachten”, zegt Marc Morioux, managing director van DPD Belgium.
Het bedrijf rolt nu twee nieuwe diensten uit die moeten zorgen voor meer efficiëntie en klantentevredenheid. Predict H1 werd zes jaar geleden al gelanceerd in Groot-Brittannië en wordt vanaf eind juni ook gebruikt in België. De dag voor de levering van een pakket krijgt de ontvanger een e-mail of sms om te melden op welke dag de levering gebeurt. De klant kan kiezen tussen een levering thuis, in een pakketshop, op een ander adres of met neerzettoestemming. De dag zelf volgt een bericht met het tijdstip van de levering, binnen een tijdsvenster van een uur.
Volgens Morioux zijn de voorspellingen van het leveringstijdstip na zes maanden al voor 90% accuraat. De volgende stap in het systeem, die in Groot-Brittannië al is gezet, is dat de bestemmeling zijn pakket op Google Maps kan volgen. Zo kan een nog grotere precisie van de leveringsvensters worden bereikt.
De tweede vernieuwing is Pickup met een netwerk van DPD-parcelshops waar mensen hun pakjes kunnen ophalen. Ongeveer een derde van die shops is ook open op zondag. De klant moet zich dan zelf wel verplaatsen, maar is zeker dat hij het pakje kan meenemen en de leveringskosten liggen ook lager dan bij bezorging thuis door een koerierdienst.