In maart van dit jaar opende Upway zijn eerste refurbishment center in België. De gloednieuwe vestiging in Mechelen strekt zich uit over 2.500 vierkante meter en is uitgerust met werkstations, een wasstraat, een opslagplaats, een fotostudio en een verpakkingslijn. Op termijn zullen hier meer dan zestig mensen werken, vandaag zijn dat er een dertigtal. Maandelijks worden in deze vestiging in Mechelen Zuid ongeveer 2.000 elektrische fietsen zorgvuldig geïnspecteerd en opgeknapt. Daarna worden ze online verkocht. Niet alleen in België maar in verschillende Europese landen.
“Upway is van oorsprong een Frans bedrijf”, zegt general manager Benelux, Gregory De Vroey. “Wij vinden lokale verankering echter heel belangrijk. Ondertussen hebben we vestigingen in Parijs, Berlijn, Düsseldorf, New York, Californië en in Mechelen. Op onze website hebben onze klanten keuze uit honderden merken en modellen afkomstig uit onze Europese vestigingen.”
Populair
Dat elektrische fietsen erg populair zijn is een open deur intrappen. Uit een iVOX-bevraging in opdracht van Upway blijkt dat de helft van de Belgen ondertussen al elektrisch fietst. “Toch merken we dat de relatief hoge prijs van een nieuwe elektrische fiets vaak nog een drempel is voor veel mensen. Daarom kennen opgeknapte tweedehandsfietsen, zoals Upway die aanbiedt, een steeds groter succes. Ze zijn tot 65% goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets. Upway biedt, als enige grote speler in de Benelux, een alternatief door refurbished modellen goedkoper aan te bieden. Bovendien zijn onze fietsen vrijwel meteen beschikbaar terwijl je op sommige nieuwe fietsmodellen maanden moet wachten.”
“We merken dat de relatief hoge prijs van een nieuwe elektrische fiets vaak nog een drempel is voor veel mensen. Daarom kennen opgeknapte tweedehandsfietsen een steeds groter succes”
Gregory De Vroey, general manager Upway Benelux
Upway heeft een aanbod van maar liefst 350 verschillende merken en werkt samen met meer dan vierhonderd Belgische fietsenwinkels waaronder Lucien, Bike Republic en Fietsen De Geus, … Upway streeft ernaar de levensduur van e-bikes te verlengen en zo het elektronische afval te verminderen. De lagere aankoopprijs zet consumenten dan weer aan om te kiezen voor een duurzame mobiliteitsoplossing en de auto thuis te laten.
Hoe werkt het?
Gregory De Vroey legt uit hoe alles in zijn werk gaat. “Het komt erop neer dat wij fietshandelaars en consumenten helpen bij het inruilen van hun oude elektrische fiets voor een nieuwe. Wanneer ze met hun oude elektrische fiets bij de fietsenwinkel komen, dan bepalen wij een overnameprijs We kunnen voor ongeveer 350 merken zo’n prijs maken. Dat doen we grotendeels op basis van data. Hoe populair is het merk? Wat was de originele prijs? Hoeveel kilometers staan er op de teller? Hoe oud en in welke staat is de fiets? Dat speelt allemaal een rol. Als de klant daarmee akkoord gaat, dan kan hij zijn fiets meteen achterlaten bij de winkel waar wij hem dan komen ophalen. Wij faciliteren het hele logistieke proces”, zegt De Vroey.
De klant kan trouwens ook rechtstreeks aan Upway zijn fiets doorverkopen. “De fiets komt dan in ons refurbishment center in Mechelen terecht en wordt dan ingecheckt om een zo goed mogelijk zicht te krijgen op de staat van de fiets en om de klant uit te betalen. Dan maken wij een selectie op basis van de reparaties die nodig zijn. Dat doen we via kleurencodes. We voeren ook een capaciteitstest van de batterij uit. Is die capaciteit onder de 80% dan vervangen we de batterij door een nieuwe. In de ateliers voeren onze gespecialiseerde techniekers de herstellingen uit. Als er dingen vervangen moeten worden dan doen we dat met originele onderdelen van het merk. We willen namelijk dat de fiets achteraf zo goed als nieuw is.”
50% goedkoper
Een consument die een refurbished bike koopt bij Upway zal gemiddeld ongeveer de helft betalen van de prijs voor een nieuwe fiets van hetzelfde type. De prijsbepaling van de refurbished fietsen gebeurt bijna volledig geautomatiseerd. Op basis van verschillende data die continu worden gemonitord kan een correcte prijs gevraagd worden.
Upway is een ambitieus bedrijf. Er worden regelmatig nieuwe regionale vestigingen geopend in Europa en in de Verenigde Staten. In vergelijking met 2023 was de groei maal drie. Ook in Mechelen zal Upway de capaciteit op korte termijn uitbreiden.
Daarna gaat de fiets naar de wasstraat waar hij heel grondig gereinigd wordt. Dan komt hij in de photo booth terecht waar er tot in de details en in hoge resolutie foto’s worden gemaakt van de fiets. “Het kleinste schrammetje wordt in beeld genomen zodat de consument perfect weet hoe de fiets eruitziet. Zodra de foto’s klaar zijn wordt alles opgeladen op onze website. We geven meteen ook een maatadvies zodat de klant de juiste fiets kan kiezen. Ook alle specificaties van de fiets worden weergegeven”, legt de general manager uit. Zodra dat gebeurd is wordt de fiets in stock geplaatst. Meestal is hij na een paar dagen al verkocht.
Voor de fiets wordt verzonden naar de klant wordt hij nog eens gecontroleerd. “We verpakken hem met beschermend materiaal en plaatsen hem in een grote kartonnen doos”, vertelt De Vroey. “Die worden dagelijks door onze logistieke partners opgehaald om ze te leveren bij de klanten thuis. Dat is meestal tussen de twee en vijf werkdagen na de bestelling. Als de klant niet tevreden is mag hij die binnen de twee weken terug bezorgen.”