Het gaat goed met de Mechelse winkel van de tweedehandsketen Troc.com. Zaakvoerster Carine De Pauw: “We kenden de afgelopen 12 maanden een omzetstijging van 5%. Het aantal bezoekers nam in die periode ook toe met naar schatting 10%.”
In Mechelen krijgt Troc.com een meer verscheiden publiek over de vloer dan in andere filialen. “We merken dat de Mechelaar geen schroom meer heeft voor tweedehandswinkels. Het is zelfs hip om bij ons te shoppen.”
De vraag naar extra dienstverlening zoals de inboedelverkoop (bij overlijdens, verhuis naar een woonzorgcentrum,…) of de ophalingen/leveringen neemt ook toe.
Bij Troc.com Mechelen vind je trouwens niet enkel tweedehands spullen maar ook nieuwe producten uit eindereeksen, overstocks of faillissementen. “We halen er zo’n 20% van de omzet uit.”
Onderzoek door iVox op vraag van Troc.com en De Kringwinkel toonde eerder dit jaar aan dat meer dan 4 Vlamingen op de 10 vorig jaar één of meerdere tweedehandsproducten kocht. Voor ruim een kwart van hen waren dit er meer in vergelijking met een jaar eerder. Beide winkelketens merken deze trend al langer en zien hun aantal bezoekers jaar na jaar toenemen. De populairste tweedehandsaankopen van de Vlaming waren boeken (33%), kleding (26%) en decoratie (25%).
Volgens Pierre Boseret, Algemeen Directeur van Troc.com, is de tweedehandsverkoop al jaren niet te stuiten: “Het aantal klanten – zowel kopers als verkopers – van onze 30 winkels blijft jaarlijks met zo’n 5% toenemen. Het feit dat klanten bij ons het vintage zeteltje of een iPhone echt kunnen vastnemen en dat ze weten waar ze naartoe kunnen voor advies door experten, een schatting, dienstverlening van a tot z of als er een probleem is, speelt in de kaart van commerciële tweedehandsketens. De introductie van de cash aankoop – waarbij klanten meteen contant geld krijgen voor hun meubels, cd’s, enz – zorgde ook voor een boost van ons bezoekersaantal.”