Het Mechelse toerisme draait goed. Met 13,8% meer aankomsten stond Mechelen het afgelopen jaar aan de top van de Vlaamse Kunststeden. Dit groeicijfer is voor het Mechelse toerismebeleid en de lokale hotelassociatie een bijkomende stimulans om te proberen ook het aantal overnachtingen een boost te geven.
Mechels Toerismeschepen Björn Siffer greep maandag de kans om een dagje mee te draaien achter de schermen van de Mechelse hotels. Want ook daar wordt dag in dag uit gewerkt aan de kwaliteit en de belevenis van de kunststad Mechelen. In het kerkhotel Martin’s Patershof nam hij deel aan de ochtendvergadering met directie en departementshoofden, werkte hij mee in keuken en zaal, poetste hij samen met een kamermeisje een kamer en voerde hij mee een kamercontrole uit met de housekeeping coördinator.
In Hotel Elisabeth stond de schepen mee aan de receptie en in Hotel Mercure Vé op de Vismarkt nam Björn Siffer mee reservaties aan en stond hij aan de check-in.
Het werkbezoek was een positieve ervaring. “In de eerste plaats wilde ik hiermee mijn betrokkenheid tonen met de Mechelse hotelsector en het personeel dat dagelijks in actie is. We spannen samen het net voor een zo fijn mogelijke beleving, maar kunnen ook van elkaar leren”, aldus Björn Siffer. “In deze geest van samenwerking kunnen we ons groeipotentieel verder verzilveren, want alle elementen uit het raderwerk zijn belangrijk om de toerist als ambassadeur van Mechelen te laten terugkeren.”
Samen zijn de 14 erkende Mechelse hotels goed voor 548 kamers. Van de 14 hotels zijn er 5 geïntegreerd in hotelketens, er zijn 8 particuliere hotels en één vrije keten. De Dijlestad herbergt vooral drie- en viersterrenhotels. Samen vormen zij 93 % van het aanbod. Gemiddeld telt een Mechels hotel 39 kamers. 71,49 % van de hotels of 84 % van alle kamers situeren zich in de binnenstad.
Uit het onderzoek van Toerisme Vlaanderen bleek dat Mechelen het laatste jaar een opmars kende van individueel leisure toerisme en MICE-toerisme. Dat laatste omvat meetings, incentives, teambuildings en congressen. “Met www.meetinmechelen.be zetten we in op een klantgerichte en originele benadering van het MICE-gebeuren binnen Mechelen. Met Artexis in de Nekkerhal, de verdere uitbouw van de authentieke beleving van onze binnenstad met originele concepten in special venues zoals ons aperitief op de Toren en andere vernieuwende events, een optimale exploitatie van de congresfaciliteiten en vooral een professionele omkadering waarin alle partners samen zorgen voor een geslaagde belevenis van onze charmante stad”, zegt schepen Siffer. “Door de vernieuwende positionering van Mechelen als gezinsvriendelijke kunststad en erfgoedbestemming durf ik voorspellen dat we in 2015 nog betere resultaten zullen voorleggen op het vlak van recreatief toerisme.”