Drie Mechelse ondernemers getuigen in de pas gelanceerde mediacampagne Ondernemers ondernemen voor iedereen. Deze campagne wil de perceptie van het ondernemerschap verbeteren bij de Vlaming. Uit studies bleek dat het imago van ondernemers in Vlaanderen slechter is dan in vergelijkbare landen en regio’s. Het belangrijkste luik van deze campagne omvat verhalen van ondernemers die met hun bedrijf(je) echt een verschil willen maken. De bezielers van Noen en Eiskreem, Swelvet en Playfeet vertellen op de website van de campagne wat hen drijft.
Bart Lenaerts en Jolijn Gyssels gingen van start met vers handgemaakt ijs en openden vervolgens in Mechelen hun lunch- en ontbijtzaak Noen. Vorig jaar kwam daar in de linker aubette van de Mechelse kruidtuin ook nog de MLKSHKBAR bij. Hun ondernemersmicrobe hebben ze doorgegeven aan de uitbaatster van hun milkshakebar. Zij heeft sinds kort haar bijberoep van schrijnwerker omgezet in een hoofdberoep en mag de milkshakebar gratis gebruiken als vitrine voor haar meubellijn. Bart en Jolijn zijn heel fier dat ze daar deel van kunnen uitmaken. “Wij hebben zelf ook veel kansen gekregen, we steunen graag andere mensen die met iets tofs bezig zijn.”
Ook Michael Bonne en Kevin Brondel van Swelvet getuigen op de campagnewebsite. Zij begonnen een paar jaar geleden samen een meubelatelier in Mechelen. Het duo heeft een passie voor duurzaamheid. Daarom zoeken ze hun materiaal zo dichtbij mogelijk en produceren zo weinig mogelijk afval. Voor hun ontwerpen gebruiken ze vaak bomen die worden gekapt omdat ze ziek zijn of op onveilige plaatsen staan. Ze maken er speeltuinen, zitlandschappen en meubelen van. “Onze werkwijze zal waarschijnlijk nooit resulteren in een aanzienlijke groei van de zaak of hoge winstmarges,” zegt Kevin. “Wij zijn ondernemer geworden om te doen wat we graag doen en we willen daar een bepaalde vorm van levenscomfort aan overhouden. Als de zaken blijven lopen zoals ze nu doen, dan zijn wij heel content. Voor ons is het belangrijker om die duurzaamheid te blijven doortrekken, met zo weinig mogelijk compromissen.”
De derde Mechelse getuige is Els Maerevoet van Playfeet. Toen haar te vroeg geboren dochtertje een motorische achterstand bleek te hebben, ontwierp ze speelpantoffeltjes die het kind stimuleerden om te oefenen, met zeer goed resultaat. Els gebruikte bij het ontwerpen de ervaring die ze opdeed in haar eigen retoucheatelier Vigorous. Ze ontwierp een collectie speelpantoffels en kreeg het label Handmade in Belgium. “Ik blijf zoeken naar nieuwe mogelijkheden om Playfeet wat meer in de schijnwerpers te krijgen. Grootschalige reclame is duur, dus probeer ik via Facebook wat reclame te maken, maar helaas werkt dat amper bij onze pantoffeltjes. Toch geef ik niet op. Ik moet dit delen met andere ouders. En daar ga ik ook volledig voor.”