In De Repair Shop komen mensen met een voorwerp op de proppen dat stuk is en in al zijn glorie moet hersteld worden. Danira Boukhriss is gastvrouw, geflankeerd door vakspecialisten. “Je hebt juweliers of uurwerkmakers die zich enkel bezighouden met moderne voorwerpen, maar het aantal mensen dat iets kent van antieke klokken, horloges of muziekdozen is beperkt”, zegt Elke op de Beeck. “Dat is mijn specialiteit. Hoe ouder de voorwerpen zijn, hoe liever ik het heb.”
Alle opnames vonden plaats in een oude schuur in Bokrijk. “Toen ze me dat vertelden, kon ik het amper geloven. Hoe moesten we die klus op zulke plek klaren? Tenslotte heb je machines en materiaal nodig. De tv-makers gaven eerst de schuur een facelift. Als we een opnamedag hadden, moesten we flink nadenken welke spullen we moesten meenemen. Uiteraard is het handiger om in je eigen atelier te werken. Dan weet je ook uit het hoofd waar je alle kleine spullen kan vinden. Maar ik vond het ook een uitdaging om in een andere omgeving efficiënt aan de slag te gaan.”
Kruisbestuiving
In haar atelier in Mechelen werkt Elke alleen. “Ik heb de zaak met mijn vader, maar uiteraard zitten wij niet constant op elkaars lip. In die schuur zit je samen met andere vakmensen. Als je een probleem had, kon ik daar te rade gaan. Zo zaten er ook mensen die alles weten over keramiek en houtbewerking. Er ontstond een kruisbestuiving tussen mensen met allerlei metiers en dat was tof. Er is zelfs een vriendengroepje ontstaan.”
Antieke klokken en muziekdoosjes restaureren vraagt tijd. “Het is niet zo dat iemand ‘s ochtends iets binnenbracht en ‘s avonds weer kon afhalen. Eens een voorwerp binnengebracht, moest eerst grondig worden overlopen wat eraan moest gerestaureerd worden. Vaak werken ze niet meer door de leeftijd. Slijtage en stof hebben met de jaren hun werk gedaan. Soms liggen ze zelfs volledig uit elkaar. Elk proces nam meerdere dagen in beslag, maar uiteraard ga je dat in de afleveringen niet allemaal zien.”
Het verhaal achter het voorwerp
De urenlange opnames worden ingekort tot je aan het einde van de uitzending het gerestaureerde voorwerp ziet buitengaan. “Het leuke aan dit programma is dat je het hele verhaal erbij krijgt. Wat is de geschiedenis en wat gebeurde er met het item waardoor het stuk is? Dat hoor je allemaal veel minder als mensen bij ons in de winkel iets binnenbrengen. Dan maak je een offerte op en begin je aan je werk. Door het verhaal achter het voorwerp te kennen werd een meer persoonlijke band met het item gecreëerd. De eigenaars waren altijd tevreden. Sommige mensen waren zelfs geëmotioneerd om hun dierbare eigendom weer in volle glorie te zien schitteren.”
In 2003 startte Elke, in Mechelen bekend van het Mechels Horlogeriemuseum, als zelfstandig uurwerkmaker-restaurateur. “Naast particulieren zijn het ook musea die iets binnenbrengen. Het werk in deze sector is geminderd. Maar het aantal specialisten dat zulke zaken kan restaureren, is nog meer gedaald. Wat maakt dat iedereen echt wel zijn werk heeft. Maar ik ben alleszins blij dat we op televisie dit ambacht nog eens mogen tonen.”
Voor de Mechelse is dit geen tv-debuut. “Ik werkte enkele seizoenen mee als expert in Rijker dan je denkt op VTM”, vertelt ze. “Toen moest ik vooral schatten welke waarde er op bepaalde voorwerpen kon geplakt worden. Iets heel anders dan dit dus.”
De Repair Shop, Een, maandag om 21.30u