Cafébezoekers parkeren hun fietsen op de Mechelse Vismarkt vaak tussen de terrassen, en dat geeft een wat rommelige indruk.
De stad Mechelen wil samen met de plaatselijke horeca-uitbaters de Vismarkt fietsenvrij maken. De stad lanceert een campagne om de fietsers te verzoeken hun fietsen te parkeren op de Haverwerf, in de Van Beethovenstraat of op de IJzerenleen, waar ze geen hinder veroorzaken. Fietsers herkennen deze zones aan rode lopers.
“Het is natuurlijk geweldig dat er zoveel mensen met de fiets naar de Vismarkt komen, maar er is te weinig plaats om al die fietsen te stallen. Het is bovendien ook aangenamer vertoeven op de Vismarkt als er geen fietsen in de weg en in het zicht staan”, zegt Marina De Bie, schepen van Mobiliteit. “In de directe omgeving zijn betere plekken om de fietsen te stallen. Het gaat om fietsenstallingen en vrije ruimten op wandelafstand van de Vismarkt waar veel plaats is en waar de fietsen kunnen worden geplaatst zonder dat ze hinder veroorzaken. Samen met de horeca-uitbaters en de bezoekers zelf kunnen we van de Vismarkt een nog aangenamer plein maken.”
De campagne komt er mee op vraag van de horeca-uitbaters van de Vismarkt. Ook Alain Verbeeck van restaurant De Cirque is tevreden: “Wij staan heel positief tegenover dit initiatief en danken het stadsbestuur voor de bereidheid om te luisteren naar de noden van ons plein. Met minder fietsen wordt de Vismarkt een chill’out zone, terwijl je fiets toch vlakbij, veilig en verlicht staat geparkeerd. Zo krijgen we meer plaats voor groen en tafelen aan de waterkant. Gewoon super!”
Nog tot eind september – wanneer het terrasjesseizoen ten einde loopt – zullen gemeenschapswachten en horeca-uitbaters regelmatig aan fietsen die nog op de Vismarkt staan een labeltje bevestigen met informatie over betere locaties om de fiets te stallen. De goed geparkeerde fietsen krijgen dan weer een labeltje dat de eigenaar bedankt, samen met een coole zadelhoes.
Bovendien zetten de horeca-uitbaters hun verzoek kracht bij door hiervoor ontworpen bierviltjes te gebruiken. Op de bierviltjes moet de klant zoeken naar 8 verschillen tussen twee foto’s, die duidelijk maken dat de Vismarkt mooier is zonder fietsen.