De Mechelse handelaars zijn momenteel verenigd in Mechelen MeeMaken, terwijl de marktkramers samen de organisatie Markta vormen. Beide verenigingen werkten tot nog toe niet of nauwelijks samen. Daar komt vanaf 1 januari verandering in, want er werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen beide verenigingen. Hierdoor zullen onder meer het marktgebeuren en de producten een prominentere plaats krijgen in de communicatie van Mechelen MeeMaken.
“Mechelen MeeMaken en Markta zijn twee grote organisaties die zorgen voor de beleving in de stad”, zegt schepen van Economie Greet Geypen (Vld-Groen-m+). “Het is dan ook belangrijk dat ze op dezelfde golflengte zitten. Door de samenwerkingsovereenkomst zullen de onderlinge contacten vlotter verlopen en zijn zowel Mechelen MeeMaken als Markta beter op de hoogte van het reilen en zeilen van elkaars werking. Zo kunnen bijvoorbeeld acties veel beter op elkaar afgestemd worden”
Meerwaarde
In de overeenkomst verbindt Mechelen MeeMaken zich ertoe om de markt regelmatig in de kijker te zetten. Zo komen er verhalen op sociale media en wordt de markt opgenomen in de gedrukte folders van de handelaarsorganisatie. “We zullen hier mee voor betalen, maar er ook de vruchten van plukken”, zegt Luc Mariën, beter bekend als marktkramer Luc Vis. “De nauwere contacten zullen leiden tot een betere verstandhouding en we kunnen als markt een meerwaarde zijn voor de handel en horeca.”
“Marktkramers zijn net als wij handelaars”, vult Geert Milis, voorzitter van Mechelen MeeMaken, aan. “Wij gunnen het licht in elkaars ogen. We moeten elkaar dan ook niet beconcurreren, maar net versterken. Dat doen we via deze samenwerkingsovereenkomst. Ook op het terrein zal de samenwerking zichtbaar zijn. Zo wordt er bij evenementen zoals de braderie animatie voorzien tijdens de uren van de markt.”
De samenwerkingsovereenkomst heeft voorlopig een duurtijd van één jaar, maar is jaarlijks verlengbaar.