Da’s Geniaal is een samenwerking van Galapagos, Umicore, Johnson & Johnson, BASF en Atlas Copco. Samen organiseren ze onder meer de Experience Days. Daarbij trakteren ze driehonderd leerlingen uit de derde graad van de lagere school op een bezoek aan wetenschappelijk doe-centrum Technopolis in Mechelen. Door in gesprek te gaan met de leerlingen, maken de bedrijven zich kenbaar bij de jongere generatie.
Door de gesprekken tussen de bedrijven en de kinderen ontdekken de leerlingen hoe STEM wordt toegepast binnen bedrijven. Op die manier hopen de vijf multinationals nog meer jongeren te overtuigen van een STEM-studierichting, want de nood is hoog. In samenwerking met Brightlab werd er ook een STEM-paspoort ontwikkeld om de talenten van de kinderen in kaart te brengen. Zo ontdekken ze meteen welke studiekeuzes interessant kunnen zijn.
“Onze welvaartseconomie staat rechtstreeks in verhouding tot het aantal kansen dat kinderen en jongeren krijgen om hun STEM-talenten te benutten”, stelt Ester Blockx van Technopolis. “Zonder doorstroom van jong talent naar de arbeidsmarkt, is er immers geen technologische innovatie. En die hebben we broodnodig om de uitdagingen van de toekomst aan te pakken.”
Goede keuzes
“Daarom is het zo belangrijk dat zo veel mogelijk kinderen op tijd hun sterktes en hun interesses ontdekken”, zegt ze. “Ik hoop dan ook dat het STEM-paspoort dat de leerlingen hier krijgen hen houvast geeft en aanmoedigt om in het secundair voor een STEM-studierichting te kiezen die aansluit bij hun talenten. Hopelijk inspireert het ook de ouders, want goede studie- en carrièrekeuzes worden immers gemaakt op basis van talenten, en niet door sociale verwachtingspatronen.”
De leerlingen van basisschool De Puzzel uit Hoboken waren als eerste aan de beurt. De komende weken brengen ook de leerlingen van zeven scholen uit Mechelen, de Kempen, Antwerpen en Brussel een bezoek aan Technopolis.