De voorbije weken ontstond er heel wat commotie over de eerste afbeeldingen van de woontoren op de Zorrosite aan de Koningin Astridlaan. Een kwaliteitskamer moet zich nu als denktank buigen over de verdere invulling van de site. Daar worden onder andere ook een aantal Mechelse architecten betrokken.
De Zorrosite moet de grootste autovrije woonwijk van Mechelen worden. Dat is de duurzame ambitie waarvoor de stad en projectontwikkelaar Re-Vive zich engageren. Op een oppervlakte van ruim 36.000 vierkante meter zullen binnenkort nauwelijks rijdende auto’s te bespeuren zijn.
“Autoluwe zones in het stadscentrum zijn misschien niet zo uitzonderlijk in Mechelen. Maar een volledige woonwijk die autovrij is, is absoluut uniek voor de stad”, meent Steven Rosseel, projectontwikkelaar bij Re-Vive. Vanaf 2018 wordt de voormalige Cometsite nieuw leven ingeblazen. Toekomstige bewoners zullen de lift of trap vanuit de ondergrondse parkeergarage moeten nemen om tot in hun woning te geraken. Die parkeergarage zal zo’n 400 plaatsen tellen.
De nieuwe wijk zal een schakel vormen tussen het historische stadscentrum en de wijken aan de overkant van de Vaart, zoals het Vrijbroekpark. Een voetgangers- en fietsersbrug moet daarbij zorgen voor een eenvoudige verbinding. Hoe de brug er precies zal uitzien of wanneer die gelegd zal worden, is voorlopig nog niet bepaald.
Buurttuinen
Op de site zal er plaats zijn voor 314 woningen, maar er wordt ook ruimte gemaakt voor 6.000 vierkante meter buurttuinen. Momenteel wordt nog onderzocht hoe die er precies zullen uitzien. Het opzet is in ieder geval dat de oude, vervuilde industrieterreinen van destijds omgevormd worden tot één open, publieke en groene woonruimte. “We willen zoveel mogelijk mensen een plekje gunnen in de buurttuin en zetten dus ook geen hekken, poorten of hoge muren. Dit wordt een plek voor iedereen”, aldus Steven Rosseel.
De hele site moet bovendien de eerste wijk worden die volledig op eigen elektriciteit draait. Via zonnepanelen en enkele batterijpacks moet alle elektriciteit ter plaatse geproduceerd en bijgehouden worden.