Coppelia, nu in de bioscoop, is gebaseerd op het 150 jaar oude balletstuk over de liefde tussen Zwaantje en Frans, die in gevaar wordt gebracht door Dr. Coppelius en zijn protégé Coppelia. De film brengt een actuele hervertelling. “Dit is onze eerste speelfilm, een groot, gecompliceerd project op technisch vlak omdat de film een combinatie is van live action, dans en animatie”, blikt Steven De Beul terug.
De Beul is met Ben Tesseur, die momenteel op vakantie is, de drijvende kracht achter Beast Animation. De Beul vertelt dat Coppelia op hun pad kwam toen ze Cartoon Forum in Toulouse bezochten, een event waar producenten nieuwe animatieprojecten voorstellen. “We zagen de pitch voor Coppelia, die een voorstelling van het Nationaal Ballet van Nederland ombouwde tot een mix van live action en animatie”, zegt De Beul. “Het miste volgens ons een beetje visie op de animatie. Ik zei dat tegen de producent die ik kende van een eerdere samenwerking. Een maand later belde hij met de vraag om mee te regisseren met Jeff Tudor, bedenker van het concept. Het paste toen niet in onze agenda. Maar een tijd later waren we toch aan boord.”
Twee jaar
Alles werd opgenomen in een green key studio. “De gefilmde balletdansers moesten nadien in een getekende wereld worden geplaatst. Voor de shoot met de dansers in 2019 waren we klaar na zes weken. Maar het invullen van de achtergronden en de animaties duurde twee jaar. Per dag kan je maar enkele seconden animatiefilm maken.”
De lat werd hoog gelegd. “Dialogen werden geschrapt en vervangen door dans. We wilden niet de zoveelste musical maken waarin werd gesproken en af en toe gedanst. We wilden de taal van het ballet gebruiken. Onze uitdaging was om de dansers, die alles ‘groot’ dansen omdat de achterste rij het ook moet zien, nu klein te doen performen omdat de camera er soms echt kort op zit.”
Hels karwei
Beast Animation bestaat sinds 2004. “Ik kwam Ben tegen op de filmschool”, weet Steven nog. “Reeds toen hadden we de ambitie om animatiefilms te maken. Met succes. Enkele kortfilms deden het goed op festivals, vorig jaar wonnen we een Ensor voor Meneer Papier.”
Is er concurrentie in de animatiewereld? “Opdrachten wegkapen voor de neus van een ander gebeurt zelden. Elk productiehuis heeft zijn specialiteit. Maar het is geen makkelijke sector. Als je een reeks maakt van 26 afleveringen van telkens 7 minuten, maakt je in lengte twee speelfilms. Zoiets verwezenlijken in Vlaanderen is een meesterwerk.”
Daarnaast is het een hels karwei om alles gefinancierd te krijgen. “Daar gaat tijd over. De laatste jaren werd het niet makkelijker. Er is het tax shelter systeem, een fiscale regeling die de productie van audiovisuele werken aanmoedigt, dat helpt. Maar dan zijn we er nog niet. Een project uitsluitend in België financieren is onmogelijk. Je moet naar het buitenland. Als de laatste commissie in pakweg Duitsland zegt dat ze niet mee op de kar springt, sta je bij af. Maar eens gefinancierd is het plezant.”
Veel geduld
Het aantal medewerkers van Beast Animation varieert. “Ben en ik doen de voorbereidingen, aangevuld met twee anderen. Vanaf het moment dat iets in productie gaat, komt er volk bij: poppenbouwers, decorateurs, animatoren… Dan kan ons personeelsbestand oplopen naar tot twintig personen. Tot 2011 waren we gehuisvest in Brussel. Maar met de files was die locatie een blok aan het been. Zo kwamen we terecht op het industrieterrein van Mechelen-Noord.”
Het afwerken van Coppelia liep samen met die van animatiereeksen Meneer Papier en Rintje, te zien op Ketnet. “Ondertussen gingen die al op antenne. “Sindsdien schrijven we aan twee films en een serie, waarvoor we al scenario- en ontwikkelingssteun kregen. Maar het duurt nog jaren vooraleer alles gerealiseerd is. Het is een sector waarin je geduld moet hebben.”
Coppelia, nu te zien in onder andere Lumière Antwerpen & Mechelen en Kinepolis Antwerpen