MECHELEN – Holovice, een dochteronderneming van de Mechelse start-up Soulmade, lanceert een nieuwe manier om levensgrote holografische personen te creëren. De technologie die het ontwikkelde is een stuk goedkoper dan de reeds bestaande technieken, waardoor het bedrijf hoopt een grotere markt te kunnen bedienen.
Soulmade legt zich van bij zijn oprichting in 2016 toe op virtual en augmented reality, maar zag ook kansen in de ontwikkeling van een nieuwe holografische technologie. Er bestaan al technieken om levensechte en geanimeerde 3D-projecties te maken en zo bijvoorbeeld overleden artiesten terug tot leven te brengen, maar de kostprijs daarvan ligt erg hoog. Je hebt er een transparant gaasdoek voor nodig, zware projectoren en specialisten die de beelden maken en de vertoning in goede banen leiden. Bovendien moet het ook volledig donker zijn om de illusie te doen werken.
Toegankelijkere technologie
Voor deze beperkingen wou Soulmade een oplossing bedenken. Binnen dochteronderneming Holovice werd er hard aan gewerkt en met resultaat. Op anderhalf jaar tijd wist men er een waardig alternatief te ontwikkelen dat werkt op basis van roterende ledstaven, waarbij meerdere displays worden gecombineerd en gesynchroniseerd. Het systeem is eenvoudig te transporteren, installeren en af te breken. Het maken van de beelden en de afwerking ervan volgt daarenboven een vaste workflow die deels geautomatiseerd is. Zo gaat de productietijd van weken naar dagen. Ook in lichtrijkere omgevingen is de techniek bruikbaar, alleen voor heel grote opstellingen is ze niet geschikt.
De techniek staat sinds kort op punt en is vanaf nu beschikbaar via een huurformule. Een heuglijk moment voor Sander De Roeck, co-founder van Soulmade, al blijft het afwachten hoe de zaken zullen lopen. “De vraag is natuurlijk hoe de markt zal reageren en of er überhaupt een markt is. We zijn erin geslaagd de prijs fel te reduceren tot 20 à 30 procent van wat je anders betaalt. We hopen dan ook dat de normale economische wetten rond prijs en vraag gelden in deze markt.”