Stad Mechelen neemt deel aan het nieuwe project ALEES. Dat staat voor Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden en onderzoekt hoe zelfrijdende, elektrische voertuigen voor stadslogistiek kunnen worden ingezet. Het project gaat uit van het VIL, een innovatieplatform dat Vlaamse bedrijven helpt om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen.
“Autonome voertuigen worden reeds volop getest voor personenvervoer. Het leek ons interessant om die concepten, die nog volop in ontwikkeling zijn, ook te testen voor goederenvervoer, en meer concreet in een stedelijke omgeving”, legt Kris Neyens, projectleider bij het VIL, uit. In het project zal het VIL concrete scenario’s analyseren. “Eén van die scenario’s is de levering van een pakket door een autonoom emissieloos voertuig, dat met de e-commerce consument communiceert. Wanneer de klant niet aanwezig is op het afleveradres, kan het voertuig het pakket bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt afleveren. Daarbij worden zowel nutteloze kilometers als nutteloze kosten vermeden.”
Om elektrische wagens efficiënt in te zetten voor logistiek gebruik, wordt er samen met de betrokken stakeholders in kaart gebracht wat er allemaal bij komt kijken. “Met onze deelname hopen we te kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van een aantrekkelijke en duurzame binnenstad met een minimale druk op de leefbaarheid ervan. Bovendien is dit een belangrijke stap in de optimalisering van een beheersbare e-commerce”, zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie. Naast Stad Mechelen en Havenbedrijf Antwerpen, nemen ook zes bedrijven deel aan het ALEES-project. Dat zijn bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en ACP CO₂.