MECHELEN – Met promotiecampagnes en het kwijtschelden van de logiestaks geeft Stad Mechelen het verblijfstoerisme extra zuurstof voor het herstel na corona. Daarbovenop geeft de stad 1000 gratis nachten weg voor de eerste 1000 boekingen van drie nachten. Vrijetijdstoeristen die twee nachten boeken, krijgen er één nacht gratis bij.
Mechelen zat de afgelopen jaren in de lift als toeristische bestemming. De lockdown en de gezondheidsmaatregelen ten gevolge van het coronavirus brachten een zware knik in dat groeipad, waarin net nog tal van investeringen waren gedaan. “Van maart tot juni vorig jaar konden de Mechelse hotels rekenen op een gemiddelde bezettingsgraad van 72%. Vanaf de lockdown op 13 maart 2020 viel de sector nagenoeg stil. Met de 2+1-boeking, het Prikkelpakket en een typisch Mechelse communicatiecampagne willen we de sector een hart onder de riem steken”, legt burgemeester Alexander Vandersmissen uit. “Het verblijfstoerisme is immers een heel belangrijke partner met het oog op de uitstraling van onze stad in de rest van het land en bij uitbreiding ook de rest van de wereld.”
“De Mechelse logies of aanbieders van toeristische activiteiten komen trager op gang dan pakweg de winkels of cafés. Om het herstel te vergemakkelijken geven we hen een extra duwtje in de rug”, zegt schepen van toerisme Björn Siffer. “Toeristen die twee nachten boeken krijgen er van de stad een derde nacht gratis bij. Er is veel te beleven in de historische binnenstad en de prachtige groenblauwe rand rondom. Dat promoten we in een nieuwe digitale zomerbrochure die mensen moet overtuigen om voor meerdere nachten naar Mechelen te komen.”
Ann Leemans van de Mechelen Hotel Association is dankbaar voor de mooie promotiecampagne en steun vanuit de stad: “We hopen en zijn er zelfs van overtuigd dat deze actie voor extra zuurstof zal zorgen tijdens de zomermaanden”, zegt ze. “Zo zwaar als nu zijn we nog nooit getroffen. Alle grote evenementen zijn weggevallen, dus deze promotie voor leisureklanten is heel erg nodig.”
‘Klinkt als Mechelen’: herkenbaar voor Mechelaars, prikkelend voor toeristen
Om Mechelen als toeristische bestemming extra in de verf te zetten, lanceert Visit Mechelen de campagne ‘Klinkt als Mechelen’. Schepen Björn Siffer: “Mechelen is de laatste jaren enorm gegroeid als toeristische bestemming. We moeten deze relance aangrijpen om toeristen te overtuigen dat ze alle redenen hebben om langer te verblijven.”
Visit Mechelen heeft daarvoor een campagne opgezet met sprekend beeldmateriaal en mikt hierin op drie doelgroepen: families, meerwaardezoekers en sociale genieters. Een meerdaagse vakantie: het klinkt na een periode van lockdown als muziek in de oren.
“We verwachten dat een belangrijk deel van onze potentiële bezoekers in deze fase van herstel anders of voorzichtiger reisbeslissingen zal maken”, zegt Björn Siffer. “Met deze wervende campagne brengen we niet alleen onze talloze troeven in beeld, maar stellen we de bezoeker in deze onzekere tijden ook gerust. In Mechelen kun je verantwoord genieten.”