Aan het begin van de bestuursperiode heeft het stadsbestuur een charter ondertekend met Inter. Dat expertisecentrum ondersteunt lokale besturen bij de uitbouw van een toegankelijke gemeente. “Dit jaar ligt de beleidsfocus op de toegankelijk en inclusieve beleving van evenementen, horeca en handelszaken. Anderzijds ook op voldoende toegankelijk sanitair om zorgeloos te kunnen genieten van een uitstap in de stad”, vertelt Rina Rabau Nkandu (Vld-Groen-m+), schepen van toegankelijkheid.
Deze focus bepaalde het bestuur in nauw overleg met Buitengewoon Meedoen, de adviesraad voor mensen met een beperking. Afgelopen maandag nog heeft de gemeenteraad een reglement goedgekeurd voor het aanbrengen van hellende en ‘bellende’ vlakken. Die kan ze financieren met subsidies uit het Plan Samenleven van Vlaams minister Bart Somers (Open Vld). Het eerste jaar is 7.000 euro beschikbaar, het tweede 5.000 en het derde 3.000.
Bel aan de deur
Een klassieke oprijplaat kennen veel mensen al. Maar niet elke zaak kan zo’n hellend valk plaatsen. Bijvoorbeeld in nauwe winkelstraten plaatsen de uitbaters een bel aan hun inkom. Wanneer een bezoeker in een rolstoel aanbelt, wordt een hellend vlak geplaatst (een zogenaamd ‘bellend’ vlak). Daartoe gaat de stad tot eind 2025 een samenwerking aan met Dito vzw. Deze organisatie screent locaties op toegankelijkheid, geeft advies en zorgt voor hellende vlakken op maat van elke zaak.
Mechelen rolt het project in fases uit. De eerste buurten zijn de Grote Markt en de Onze-Lieve-Vrouwestraat. “Op die manier werken we aan een rolstoelvriendelijke route vanaf de Korenmarkt tot aan de Grote Markt. Ook mensen in een rolstoel moeten ten volle kunnen genieten van een aangenaam en vlot toegankelijk bezoek aan handel en horeca”, zegt schepen Rabau Nkandu. Eind deze maand begint Dito al met plaatsbezoeken.
De stad heeft ook het aanbod met toegankelijk sanitair in kaart gebracht. Zo garandeert ze dat iedereen binnen een straal van 122 meter een toegankelijk toilet kan vinden. Niet alleen in gebouwen van de stad, maar ook bij handelszaken en bedrijven. De toegankelijkheidsambtenaar van de stad heeft elke locatie bezocht en heeft alle gegevens nauwgezet in kaart gebracht.
Sanitair in parking Grote Markt
De stad en parkeerbedrijf Indigo sloegen de handen alvast in elkaar om het toilet in parking Grote Markt toegankelijk te maken. Het is dag en nacht beschikbaar. Horecazaken op de Grote Markt die zelf geen toegankelijk toilet hebben, kunnen hun bezoekers doorverwijzen. Klanten krijgen dan een munt mee en moeten niet betalen.
“Het is een prachtig initiatief van de stad om hier budget voor vrij te maken. Zo wordt onze stad steeds meer toegankelijk voor iedereen”, zegt Christian Michiels van Horeca Mechelen. Integrale toegankelijkheid is volgens de stad een gedeelde verantwoordelijkheid. “De uitdaging zit hem vooral in de details. Daar moeten we intensiever op inzetten. Verschillende samenwerkingen bewijzen dat er veel goede wil is om de krachten te bundelen”, zegt Rina Rabau Nkandu.