MECHELEN – Op 11 oktober stelden Mariam Harutyunyan (25) en Christina De Witte (23) de nieuwe kledinglijn ‘Sisters in Business’ voor. Met deze modecollectie brengen de twee Mechelse onderneemsters kleding op de markt die vrouwen wil empoweren en het feminisme uit de negatieve sfeer wil halen.
Mariam is master in de Biomedische wetenschappen en richtte KinArmat op, een modemerk met in de collectie vooral streatwear zoals sweaters, t-shirts en accessoires. Voorlopig focust ze zich volledig op KinArmat.
Christina De Witte is bij het grote publiek bekend als Chrostin. Zij maakt al enkele jaren cartoons voor onder andere het tijdschrift Flair. Vorig jaar bracht ze haar eerste boek uit ‘Sommige meisjes houden niet van roze’ dat inmiddels al in zeven talen verscheen.
Met hun nieuwe kledinglijn ‘Sisters in Business’ willen de dames andere vrouwen inspireren en ervoor zorgen dat ze sterk in hun schoenen staan. Chrostin leverde de designs aan. Vooral de prints op de kleding vallen op. Met deze empowering statements wil Mariam naar eigen zeggen het zelfvertrouwen van vrouwen versterken en streven naar inclusiviteit en gendergelijkheid.
Mariam en Christina kennen elkaar nog niet zo lang. Het is de eerste keer dat ze op professioneel vlak samenwerken. “Er was meteen een klik. We wisten al vrij snel dat we samen iets wilden doen, en zo is het idee voor de kledingcollectie ontstaan. Terwijl ik me focuste op mijn corebusiness, de kledij, zorgde Chrostin voor de leuke ontwerpen. Op enkele maanden tijd hebben we heel de collectie in mekaar gebokst.” Met hun samenwerking willen ze aantonen dat niets je ervan kan weerhouden om te gaan voor je dromen en doelen. “Alles is mogelijk als vrouwen hun krachten bundelen”, menen Christina en Mariam.
De voorstelling van de nieuwe collectie ‘Sisters in Business’ vond plaats in de oude bibliotheek in de Moensstraat in Mechelen. Zo’n 150 gasten konden niet alleen kennismaken met de kledinglijn, maar konden ook luisteren naar enkele inspirerende sprekers zoals Let’s Go Urban-oprichtster Sihame El Kaouakibi en de CEO van JUMP, Isabella Lenarduzzi. Zij hadden het over gendergelijkheid, fempowerment en een inclusieve samenleving. Presentatrice van dienst was journaliste Yasmina El Messaoudi.