maison tylaine Foto: Bert Bloemen

Maison Tylaine verkoopt wereldwijd via Shein X

Heistse modeontwerpster Tylaine Van den Broeck gaat wereldwijd. Via het Shein X-programma van een van 's werelds grootste webshops krijgt ze de kans om haar collectie 'Secret garden dreams' internationaal te verkopen. "Ik was compleet verrast toen ze me contacteerden."

De collectie van Maison Tylaine kan sinds deze week besteld worden bij webshop Shein, kreeg de naam 'Secret garden dreams' en is een herwerking van een collectie die van den Broeck al in 2018 ontwierp. "Het is een capsulecollectie geworden met zes stuks die onderling combineerbaar zijn: twee kleedjes , blouse, broek, rok en een bomberjack. Met verschillende patronen en in m’n bekende vrolijke kleuren", vertelt Tylaine. "Het hele proces liep van schetsen over illustraties in pantonekleuren tot ontwerpen ter goedkeuring en stofkeuzes tot aan de productie. Dat nam een jaar in beslag."

Vorig jaar werd Tylaine gecontacteerd door het bedrijf voor een samenwerking, die "uiterst professioneel en in alle vertrouwen verliep". Toch is de modeontwerpster zich bewust van het imago van de fast fashiongigant. "Ik heb deze keuze hoe dan ook weloverwogen gemaakt", stelt ze. "De stoffen heb ik zelf gekozen en zijn kwalitatief. De stukken zijn ook verkrijgbaar in vier maten, waar dat bij mij soms maar drie maten zijn. Zo komt designerkledij binnen het bereik van wie zich dat normaal niet kan veroorloven."

"Uiteraard blijf ik zelf mijn haute couture ontwerpen en werk ik aan nieuwe collecties. Wie weet brengt deze samenwerking weer nieuwe mogelijkheden met zich mee." Tylaine ontwierp ook een eigen zomercollectie, die niet via Shein verkocht wordt, onder de naam 'Indian Summer Vibes'.

Maison Tylaine werd in 2010 opgericht nadat Tylaine deelnam aan het VTM-programma De designers. Daarin schopte de Heistse het tot een van de twaalf laureaten. Het is voor haar de eerste keer dat ze samenwerkt met een groot modebedrijf. Naast haar carrière als ontwerpster is ze ook nog professioneel muzikante.

Foto: Bert Bloemen