SoloBot, dat is het resultaat van een samenwerking tussen Unilever’s Solo Open Kitchen en het Mechelse marketingbureau LUON. Het gaat om een chatbot die mee beslist welke maaltijd er op tafel komt. Gebruikers kunnen de bot, de allereerste van zijn soort in Vlaanderen, raadplegen via Facebook Messenger waar die op ieder moment met inspiratie en recepten op maat ter beschikking staat.
Chatbots zijn gerobotiseerde of geautomatiseerde gesprekpartners en winnen alsmaar meer aan populariteit. De SoloBot is dan ook een beredeneerde stap van LUON voor Solo Open Kitchen. “De persoonlijke keukenassistent kiest uit 20.000 recepten en helpt om knopen door te hakken bij het koken”, legt Serge Van de Zande van LUON uit. “Want wie in de winkel staat of halverwege een drukke werkdag een weekmenu moet samenstellen, zit niet te wachten op duizenden opties.” De foodchatbot reageert onder meer op Hallo of Zoek een recept.
De eerste versie van SoloBot maakt het vandaag al een stuk eenvoudiger om snel hulp en ideeën bij het koken te krijgen. “Samen met Unilever zullen we de bot in de toekomst nog verder uitbreiden op basis van gebruikersfeedback. Geautomatiseerde gesprekken zullen op termijn nog natuurlijker verlopen en de bot zal er steeds intelligenter op worden”, zegt Serge Van de Zande.
Luon is gespecialiseerd in customer relationship marketing. Via slimme campagnes en programma’s bouwt het bureau dialogen, langdurige ervaringen en rendabele relaties tussen merken en hun doelgroep. Luon werkt onder meer voor Unilever, Midas, Sony, Educam, Tech Data, Eni, Alken-Maes, Worldline, Mondelez, Continental en Ello Mobile.