De Mechelse ECOkoeriers zijn een goed voorbeeld van stadslogistiek. Vanuit hun uitvalsbasis in de cityhub van ODTH op Mechelen-Zuid zijn de koeriers in een wip in het stadscentrum. En het jonge bedrijf denkt ook aan uitbreiding van de diensten, met opslag en voorraadbeheer voor de klanten uit het stadscentrum.
Onder de gezamenlijke paraplu ECOkoeriers bundelen Bubble Post, IV-ENT en logistiek dienstverlener ODTH hun krachten om een netwerk op te zetten voor duurzame stadslogistiek. IV-ENT coördineert de ECOkoeriers en stelt een eigen fietskoerier met grotere afstand tot de arbeidsmarkt te werk, Bubble Post zet zijn (fiets)koeriers in en ODTH stelt zijn hub op Mechelen-Zuid ter beschikking. Van daaruit vertrekken de pakketten per koerier naar de bestemmelingen in de stad.
“De Stad Mechelen heeft zich geëngageerd om een klimaatneutrale stad te worden en wilde via Cyclelogistics een fietskoerierdienst opstarten. Maar dat kwam moeilijk van de grond. Als een fietskoerier in zijn eentje start en alles zelf moet organiseren, is het quasi onmogelijk te concurreren met DPD, DHL, FedEx en andere koerierdiensten”, zegt Inneke Vos van IV-ENT.
“Dan werd ConnAct ingeschakeld, een vzw die bedrijven en organisaties wil samenbrengen om te evolueren naar een duurzame innovatieve samenwerking. En dat lukte. Bubble Post is gespecialiseerd in logistiek voor de eerste en de laatste kilometer, maar niet in expresleveringen. Een fietskoerier kan dat wel. Als er bij ECOkoeriers een bestelling binnenkomt, gaan wij na welk voertuig het meest optimaal is om de levering uit te voeren. Dat kan onze eigen fietskoerier zijn, een zelfstandige fietskoerier die met ons samenwerkt of een koerier van Bubble Post met een trike of een wagen op aardgas of elektriciteit. Alle zendingen vertrekken vanuit de ODTH-hub op Mechelen-Zuid, waar de goederen worden geleverd en gesorteerd. Als een aanvraag vóór 14 uur binnenkomt, kan eventueel dezelfde dag nog worden geleverd op Mechels grondgebied. Standaard wordt de levering de volgende dag uitgevoerd. De sleutel voor het succes van de ECOkoeriers is meer volume te verwerken en slimme routes uit te werken zodat de leveringen zo efficiënt mogelijk kunnen worden uitgevoerd.”
Op lange termijn kunnen de diensten worden uitgebreid. “ODTH heeft hier nog veel ruimte beschikbaar voor opslag”, zegt Veerle De Wael van IV-ENT. “We kunnen hier in de toekomst voor onze klanten aan opslag en voorraadbeheer doen. Goederen leveren in de stadskern is immers niet evident, en de stad Mechelen neemt terecht steeds meer maatregelen om het gemotoriseerd verkeer daar te weren. Maar daardoor komen handelaars wel in de problemen. Vaak voeren ze hun leveringen bij klanten ’s avonds zelf uit. Wij kunnen dat overnemen, bijvoorbeeld met de hulp van een maatwerkbedrijf. Bij ODTH hebben ze daar al ervaring mee. In Willebroek werken geregeld 20 à 30 werknemers vanuit de sociale economie, onder meer om displays samen te stellen voor in winkels. Zo geef je mensen een opleiding én werk.”
Er is ook veel vraag naar retourlogistiek: handelaars van in de stadskern vragen om bijvoorbeeld karton of palletten op te halen.
“Nu gebruiken veel bedrijven een taxi voor een snelle levering in de stad. Bijvoorbeeld wijnhandelaars of bloemisten. Tot nu toe was er eigenlijk geen andere oplossing, maar met onze fietskoeriers is die er wel. Ons ‘groen’ imago straalt ook af op de handelaars die gebruik maken van onze diensten. We krijgen ook veel vragen van minder mobiele mensen om hun boodschappen af te halen en thuis te bezorgen. Op die doelgroep moeten we nog meer gaan werken. De Mechelse handelaars zijn daar zeker mee gebaat.”
SLOT