De nieuwe vestiging van Dachser op De Hulste in Willebroek is begin oktober een jaar in gebruik, en er is nog uitbreiding in zicht. “Dat was zo voorzien van bij de start. In 2019 komt er nog een uitbreiding met 2.000 m² en 20 extra docks. Dan zitten we aan het maximum qua magazijnoppervlakte”, zegt Frans Van Bedaf, General Manager European Logistics van Dachser Belgium.
Het nieuwe crossdockmagazijn ligt niet toevallig in Willebroek. “Dit is dé hotspot tussen Antwerpen, Brussel en Gent, de zogenaamde gouden driehoek. Dat is ook ons verzorgingsgebied. Het is een heel belangrijke regio voor import en verdere verdeling van goederen door Europa. Vaak vertrekken goederen uit Azië om hier in een haven te worden gelost en verder langs de weg te worden vervoerd. Van sommige klanten hebben we de hele transportketen in handen. We hebben ook bewust onze zeevrachtdivisie mee in Willebroek geïntegreerd, zodat de samenwerking met ons wegtransport optimaal kan verlopen.”
Al die logistieke operaties over zee, in de lucht en op de weg op de beste manier coördineren, kan enkel met een gesofisticeerd IT-systeem. “De logistieke keten kan echt niet meer zonder. Het is een zeer belangrijk onderdeel van onze operaties geworden. En het gaat veel verder dan Track & Trace. Wij noemen het Shipment Control. Je kunt niet alleen volgen waar een zending is en wanneer ze wordt geleverd, maar ook waar en wanneer er vertraging is en of een deel van een zending beschadigd is. Stel dat een lading naar Marseille moet, dan passeert die langs een Dachser-hub in Clermont-Ferrand. Ze wordt daar gecontroleerd en als er iets niet in orde of beschadigd is, wordt de klant al op voorhand verwittigd. Dat gebeurt ook bij vertragingen.”
Dachser heeft zowel lokale klanten als internationale klanten met magazijnen in de regio. “Ook de exportgerichte Vlaamse KMO’s zijn voor ons belangrijk. Vlaanderen is interessant op logistiek gebied, maar de politiek moet dringend ingrijpen om het fileleed op te lossen. Antwerpen loopt helemaal vast. In Willebroek hebben we uitwijkmogelijkheden naar de A12 én de E19, maar op sommige dagen is het echt problematisch. Vlaanderen heeft de mensen en de magazijnen en er wordt gewerkt aan de loonkloof, maar de mobiliteit moet dringend worden aangepakt.”
Dachser werkt alvast zelf aan de opleiding van het nodige personeel. “Planning is erg belangrijk in onze branche, en dat leer je niet op school. Daarom zorgen we zelf mee voor de juiste opleiding. We werken samen met plaatselijke scholen, zoals het Atheneum van Willebroek (afdeling internationaal transport en goederenverzending) en de Karel de Grotehogeschool (logistiek management). Studenten lopen bij ons stage en op die manier kunnen ze affiniteit krijgen met de sector. We laten ze kennis maken met de logistieke keten, transport, douane, planning, klantenservice… De ervaring leert ons dat wie de job ter plaatse leert, ook zeer gemotiveerd is.”
Ook nationale chauffeurs vinden, ligt niet voor de hand. “Vroeger droomden jongens van een job als vrachtwagenchauffeur, maar die tijd is voorbij.” Dachser doet er alvast alles aan om de chauffeurs (nationaal en internationaal) die in Willebroek lossen en laden de nodige voorzieningen te bieden. “We hebben hier 38.700 m², en daar is maar 7.000 m² van bebouwd. Een groot deel is ingenomen door parkeerplaatsen, zodat wachtende chauffeurs de weg niet blokkeren. Maar er is in Willebroek ook een plaats nodig waar internationale chauffeurs terecht kunnen tussen twee opdrachten in. Willebroek is dé logistieke plek om te zijn. Er worden industrieterreinen aangelegd, maar zo’n logistieke hotspots hebben neveneffecten, zoals de aanwezigheid van die truckers. Er zou een tankstation moeten komen en mogelijkheid om te overnachten. Wij zijn niet het enige grote bedrijf hier. Vlakbij is bijvoorbeeld Mazda gevestigd, en naast ons wordt een vestiging gebouwd voor een Amerikaanse firma gespecialiseerd in wisselstukken. De plaatselijke politiek moet hier dringend werk van maken.”
Morgen: Logistiek en e-commerce – ShopWeDo