vijfhoek1

Kruispunt Vijfhoek enkele weken afgesloten

MECHELEN - De werken voor de herinrichting van de Onze-Lieve-Vrouwestraat in het centrum van Mechelen zijn dinsdag van start gegaan en dat is meteen duidelijk zichtbaar. Voor het aanleggen van nieuwe riolering is het drukke kruispunt met de Vijfhoek een vijftal weken afgesloten voor autoverkeer. “Dit zijn de werken met de grootste impact voor het verkeer”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.

De stad en Pidpa investeren samen 3,4 miljoen euro in de volledige vernieuwing van de winkelstraat. De komende zeven maanden werkt aannemer Houwelyckx uit Sint-Katelijne-Waver in het gedeelte tussen de Vijfhoek en de Louizastraat. “Die eerste fase van de Onze-Lieve-Vrouwestraat steekt dit najaar in het nieuw. In de periode september-oktober moet dat stuk klaar zijn”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.

Gescheiden riolering

De straat krijgt niet alleen een nieuw wegdek naar het model van de Bruul. Even belangrijk zijn de werken in de ondergrond, want Pidpa investeert er in een gescheiden rioleringsstelsel. “De laatste renovatie van de verouderde riolering dateert van dertig jaar geleden”, zegt Wim Dom, zaakvoerder van Houwelyckx.

De aannemer heeft er meteen een hele klus aan. “Woensdag plaatsen we hier met een grote mobiele kraan een collector van achttien ton. Van zodra de nieuwe riolering hier klaar is, leggen we tijdelijk asfalt aan, zodat het kruispunt opnieuw vrij is”, legt Dom uit. Leveranciers kunnen de Bruul voorlopig bereiken via de Befferstraat en de Grote Markt.

Autoverkeer naar de Bruul en de Hanswijkstraat kan momenteel niet via het kruispunt van de Vijfhoek passeren. — © Dirk Vertommen

Daarna legt Houwelyckx nieuwe riolering aan in de Onze-Lieve-Vrouwestraat zelf. Dat gebeurt in het midden van de rijbaan. “De werfzone sluiten we duidelijk af. Op die manier kunnen voetgangers niet op de werf. Dat doen we voor de veiligheid, want we graven hier meer dan drie meter diep”, zegt Wim Dom. Om de hinder voor de handelaars zo veel mogelijk te beperken, blijven de voetpaden zo lang mogelijk liggen.

Twintigtal bomen

Van zodra de rioleringswerken achter de rug zijn, neemt de aannemer het openbaar domein onder handen. Eerst de plantvakken, vervolgens komen er nieuwe voetpaden en daarna de rest van de straat. “De Onze-Lieve-Vrouwestraat is vandaag een groeiende en bloeiende handelsbuurt, maar de uitstraling van het openbaar domein bevindt zich nog niet op hetzelfde niveau. We willen de beleving en de kwaliteit hier optrekken”, vertelt burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+).

Die verbetering van het openbaar domein wil de stad realiseren door grotere plantvakken aan te leggen en ruimte te creëren voor een twintigtal bomen. Regenwater van de straat moet rechtstreeks in de plantvakken lopen. “We kunnen ons dat niet inbeelden, maar het verschil met vandaag zal dag en nacht zijn. Het zal spectaculair zijn”, zegt Vandersmissen.

De Vijfhoek is een van de drukte kruispunten in het centrum. — © Dirk Vertommen

Ook eerste schepen Princen kijkt uit naar de voltooiing van de eerste fase dit najaar. “Ik denk dat we over een aantal maanden gaan zeggen dat dit de mooiste straat van Mechelen is. De straat zal fel vergroenen”, zegt hij.

Aansluitend op de vernieuwing van het eerste gedeelte van de Onze-Lieve-Vrouwestraat begint de stad omstreeks september met de herinrichting van de Adegemstraat. Die werken duren ongeveer een jaar, tot in september 2023. Daarna is de tweede fase van de Onze-Lieve-Vrouwestraat aan de beurt, het gedeelte tussen de Korenmarkt en de Louizastraat.