BelOrta is een coöperatie van, voor en door telers, gevestigd in Sint-Katelijne-Waver. Met meer dan 1.200 telers over België en Nederland en 500 medewerkers zorgt BelOrta voor verse groenten en fruit voor de consument. De producten die de telers ’s morgens vroeg leveren worden veelal diezelfde ochtend nog geveild. Even later starten ze dus reeds hun reis richting een winkel in jouw buurt.
“BelOrta heeft met zijn originele initiatieven, zoals de gezonde snoeptomaatjes Brainboosters, een prachtige manier gevonden om jongeren te stimuleren voor gezonde snacks te kiezen”, zo introduceerde Bieke Ilegems de winnaar dinsdagavond aan het publiek. Na de overwinning spreken we met Kristof Verduyckt, digital marketeer bij BelOrta.
Hoe werd de overwinning ontvangen binnen het bedrijf?
“We zijn uiteraard heel blij dat we gewonnen zijn. We kwamen eigenlijk zonder verwachtingen naar de prijsuitreiking. Dus dan is het wel een grote verrassing om als winnaar gekozen te worden. We vonden ook de concurrentie zeker niet min, dus het was wel een bekroning om dan toch als winnaar uit de bus te komen. Het is ook een hele mooie beloning voor het hele team, zowel de collega’s als onze telers.”
Waarom hebben jullie besloten om jullie product in te schrijven voor de Made in awards?
“We zijn trots op onze lokale producten. Verse groenten en fruit die geteeld zijn door lokale telers. Dat leek voor ons wel een ideale match met de Made In Awards. Daarnaast proberen we steeds te innoveren en te vernieuwen, waaronder met de ‘Brainboosters’ en dat zetten we natuurlijk graag in de kijker.”
Hoe hebben jullie campagne aangepakt voor de wedstrijd?
“Ikzelf zat vooral achter de campagne voor de promotie van de Brainboosters als product Made in Mechelen. Toen we vernamen dat we met ons product in de top 20 zaten, hebben we ook collega’s opgetrommeld om te stemmen. Zo zijn we dan in de top 5 beland en dan uiteindelijk als winnaar gekozen.”
Jullie wonnen met de Brainboosters, hoe zijn jullie op het idee van dat product gekomen?
“BelOrta staat uiteraard voor gezond eten. Dus dat proberen we op alle mogelijke manieren te promoten. Tijdens de blok grijpen studenten heel vaak naar ongezonde snacks en daar wilden we graag iets aan doen. Dus door snoeptomaatjes, en later ook snoeppaprika’s en blauwe bessen, te verpakken in een hippe shaker willen we jongeren overtuigen om toch voor gezonde snacks te kiezen. Zo kunnen ze tijdens het studeren dan het beste van zichzelf geven.”
Is het product ook daadwerkelijk een succes bij de consument?
“Ja, absoluut. Wij hebben bijvoorbeeld ook enkele samplings gedaan, waarbij we dan ‘brainboosters’ verdeelden in de studentensteden, en die worden altijd met heel veel enthousiasme onthaald.”
Bij de award die jullie wonnen hoort ook een cheque van 5000 euro, hoe gaan jullie die besteden?
“Momenteel hebben we daar nog geen concrete ideeën over. We gaan eerst de mogelijkheden overlopen om dan een doordachte keuze te maken.”
Welke plannen hebben jullie nog voor de toekomst? Zitten er nog nieuwe innovatieve producten aan te komen?
“Wij zitten uiteraard nooit stil en gaan altijd op zoek naar manieren om de consument te laten kiezen voor gezonde, verse en lokale producten. Dus ik zou zeggen: blijf BelOrta zeker volgen om op de hoogte te blijven van onze nieuwste producten.