Wouter Huyghe en de limited edition 2024 HARTVERWARMEND. Foto's: rr Wouter Huyghe en de limited edition 2024 HARTVERWARMEND. Foto's: rr

Koffie van Kaffefabrik in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “Als barista groeide het verlangen om zelf koffie te branden”

Kaffefabrik van zaakvoerders Kristof Merckx en Wouter Huyghe is een van de vijf finalisten die kans maakt op de titel 'Het Product van Mechelen'. De koffiebranderij heeft voor de wedstijd twee blends voorgesteld: de huismengeling 2800Kaffe en de eindejaarsblend 2024 Hartverwarmend, waarbij de opbrengst naar een Mechels goed doel gaat. "Als barista groeide het verlangen om zelf koffie te branden", vertelt Wouter Huyghe. Stemmen kan je nog via deze link tot en met 15 november.

Wat is Kaffefabrik? 

“De Kaffefabrik is een microkoffiebranderij. Dat wil zeggen dat elk zakje koffie dat de branderij verlaat door mijn handen is gegaan. We branden koffie uit de hele wereld in hartje Mechelen en brengen mensen dichter bij elkaar met een tas koffie. Bij de Kaffefabrik zijn we met twee zaakvoerders en laten we ons helpen door flexijobbers en studenten. De Kaffefabrik is dé Mechelse koffiebranderij met de 2800 KAFFE als huismengeling en de 2024 HARTVERWARMEND als eindejaarskoffie waarmee we een Mechels goed doel steunen. Bovendien geven we ook workshops barista om de koffiemicrobe door te geven aan alle koffiefanaten.”

Lees ook: Starter van de week: Kaffefabrik maakt koffie in de stad

Welk product hebben jullie naar voren gebracht voor deze wedstrijd? Wat moet ik me erbij voorstellen?

“De 2800 KAFFE (huismengeling koffie) en 2024 HARTVERWARMEND, onze eindejaarskoffie waar de opbrengst naar een goed doel gaat.”

Waar wordt het product geproduceerd?

“We produceren onze koffie in het hartje van Mechelen, Haverwerf 1 – 2800 Mechelen.”

Hoe is dit product tot stand gekomen?

“In het verleden werkte ik als barista in een koffiebar die ik ook mee heb opgericht. Toen groeide het verlangen om zelf koffie te beginnen branden in Mechelen.”

Waarom zetten jullie specifiek dit product in de kijker?

“Vooral de 2024 HARTVERWARMEND ligt me nauw aan het hart, omdat we er andere Mechelaars een warm moment mee schenken en omdat we elk jaar de oplage van deze limited edition bewaarkoffieblik kunnen verhogen. Waarvoor dikke merci aan de Mechelaar.”

Wie zijn de voornaamste kopers van jullie product?

“Particulieren in een van onze 30 verkooppunten, ontbijt- en lunchbars, bakkerijen, concept stores en B2B klanten als kantoren en bedrijven.”

Waarom moeten lezers op jullie stemmen?

“De lezers moéten niet per se op ons stemmen. Ze mogen dat. Net zoals ze onze koffie ook mogen kopen. Ze moeten alleen maar stemmen als ze vinden dat de Kaffefabrik dat verdient. Ik doe er alles aan om elk jaar beter te doen. Hét Product Made in Mechelen worden, zou alvast een mooie beloning zijn na vijf jaar hard werk. Maar alles kan altijd nog beter!”

Via deze link kun je jouw stem uitbrengen. Stemmen kan tot en met 15 november.

Lees ook: Bekijk hier ook de vier andere finalisten voor ‘Het Product Made in Mechelen’.

LEES HIER MEER OVER DE ANDERE FINALISTEN 

Recuplan in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “Materialenafdruk moet kleiner worden”

Awardt in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “Ontworpen met zelfbewuste vrouwen in het achterhoofd”

Vuurhaarden van Glowbus in top vijf van ‘Het Product Made in Mechelen’: “Er bestaat nog een markt voor ambacht”

Fietstassen van Crescendo in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “We moedigen hergebruik sterk aan”