In de kmo-zone is er plaats voor achttien bedrijfsgebouwen. Na de heraanleg van de N17 en de aanleg van de lusvormige weg in de kmo-zone is de bouw van de eerste onderneming van start gegaan. Voor Jurgen Huyssens, zaakvoerder van elektriciteitswerken Huyssens, komt de start geen seconde te vroeg. “Ik kijk er enorm naar uit om in te trekken in onze nieuwbouw. Direct na de ondertekening van de akte zijn we eraan begonnen, want onze huidige zaak barst quasi uit zijn voegen”, zegt hij.
Voor Jurgen is de ligging van de kmo-zone perfect. “Onze vorige vestiging was in Willebroek, maar we wonen hier net achter de hoek. Voor mij is het natuurlijk veel praktischer, al ben ik ook heel blij dat ik terug naar Puurs kan komen met mijn zaak. Het is een lang proces geweest, dus ik ben zeer tevreden dat het eindelijk zover is.” Jurgen zou graag tegen de zomer het nieuwe pand in gebruik nemen.
Lokale ondernemers
In de kmo-zone zullen enkel lokale handelaars een plaats krijgen. Schepen van voor Lokale Economie Hilde Van der Poorten (CD&V) kijkt zeer tevreden naar de toekomst. “We zijn erg blij met de start van de bouw van de eerste bedrijfunit op het gloednieuwe bedrijventerrein Winning in onze gemeente. Hier worden nieuwe kansen gecreëerd voor onze lokale ondernemers, wat ook de werkgelegenheid in de regio ten goede zal komen. Jurgen is de eerste ondernemer die hier start en we zijn ervan overtuigd dat hij hier verder succesvol zal zijn. De volgende omgevingsvergunning werd vorige week afgeleverd, dus het zal hier de komende maanden ongetwijfeld een bedrijvige site worden.”
Ook IGEMO ziet dit project als een positief punt voor de regio. “Als ontwikkelaar van de site was het een intensief traject, maar we zijn trots dat deze kmo-zone onder onze begeleiding gerealiseerd kan worden. Het is een boost voor de gemeente en de regio Rivierenland”, zegt Seppe Jacobs, clustermanager bij IGEMO.
Volgens Ken Fransen, vastgoedmanager bij IGEMO, is het de bedoeling om een grote mix aan lokale ondernemingen te voorzien op het bedrijventerrein. “Op eentje na zijn alle bouwlocaties al in optie. Er zullen verschillende sectoren aanwezig zijn in de kmo-zone. Dat gaat van voeding, auto’s, landmeters tot dakwerkers”, aldus Fransen.
Groen
In de kmo-zone is er extra nadruk gelegd op duurzaamheid. In de middenblok bestaat de zone uit één grote koppelbouw van negen bedrijfsgebouwen, aan de buitenzijde van de wegen is er een combinatie van vrijstaande of halfopen bedrijfsgebouwen voorzien. Daarnaast is de kmo-zone uitgerust met open grachten om het regenwater vertraagd af te voeren en is er een publiektoegankelijke groenzone met wadisysteem aangelegd. Rond het kmo-park is er een bufferzone met streekeigen beplanting voorzien.
Er werd ook een duurzaamheidstool met een minimaal te behalen score ontwikkeld. “De doelstelling is om een CO2-neutraal bedrijventerrein te bekomen met een zo rationeel mogelijk energieverbruik op basis van zelf opgewekte of op zijn minst aangekochte groene energie. Ook op het openbaar domein zal het energieverbruik van de straatverlichting beperkt worden door enkel efficiënte verlichtingsbronnen te selecteren en het aantal branduren te minimaliseren door aanwezigheidsdetectie”, zegt Fransen.
Ook bij het bouwen van de eerste onderneming, elektriciteitswerken Huyssens, is er rekening gehouden met het groene aspect. “Het gebouw is langs drie zijden volledig ingesloten met alleen een voortuin. Hiermee bouwen we compact en nemen we een kleiner gedeelte van de open ruimte in. De voorgevel bevat door haar speelse indeling van raam- en poortopeningen het door IGEMO gevraagd architecturaal element. De voortuinstrook wordt efficiënt ingedeeld met twee opritten en twee parkeerplaatsen gecombineerd met maximaal gebruik van groen”, laat architect Bruno Callaert weten.