Slechts 52 procent van de werknemers verwelkomt AI op de werkvloer, aldus Workday Inc. Onder leidinggevenden ligt dat cijfer iets hoger, daar staat 62 procent open voor de implementatie van de technologie. Nog minder mensen vertrouwen erop dat hun bedrijf AI op een verantwoorde manier zal implementeren. Bijna een kwart van de werknemers en meer dan een vijfde van de leidinggevenden vertrouwt er niet op dat hun organisatie hun belangen boven de implementatie van AI zal zetten.
Maar liefst 70 procent van de leidinggevenden vindt overigens dat menselijke tussenkomst bij AI moet blijven en dat de technologie zelfs zo ontwikkeld moet worden dat die tussenkomst en menselijke beoordeling mogelijk blijft.
Kennis en regulering
Werknemers hebben er geen goed oog in. 42 procent denkt dat hun bedrijf geen duidelijk inzicht heeft in welke systemen al dan niet geautomatiseerd moeten worden. Drie vierde zegt dat hun bedrijf niet meewerkt aan AI-regulering en volgens vier op de vijf werknemers heeft hun organisatie zelfs nog geen richtlijnen over het gebruik van de technologie.
Onder leidinggevenden klinkt een gelijkaardig geluid. Bijna driekwart zegt dat hun bedrijf niet beschikt over de nodige vaardigheden om AI te implementeren. Iets meer leidinggevenden (76 procent) geeft overigens ook aan dan hun eigen kennis en vaardigheden met betrekking tot AI-technologie verbeterd moeten worden.
“Het valt niet te ontkennen dat AI enorme kansen biedt voor bedrijfstransformatie. Uit ons onderzoek blijkt echter dat leidinggevenden en werknemers geen vertrouwen hebben in en begrip hebben voor de intenties van hun organisatie op het gebied van de inzet van AI op de werkplek”, aldus Jim Stratton, chief technology officer bij Workday. “Om deze vertrouwenskloof te helpen dichten, moeten organisaties een alomvattende benadering van AI-verantwoordelijkheid en -beheer hanteren, en beleid ontwikkelen om de juiste balans tussen innovatie en vertrouwen te helpen vinden.”
Deze data zijn afkomstig uit het wereldwijde onderzoek ‘Closing the AI Trust Gap’, een onderzoek in opdracht van Workday en uitgevoerd door FT Longitude in november en december 2023. Het onderzoek omvatte 1.375 bedrijfsleiders en 4.000 werknemers in 15 landen in drie kernregio’s: Noord-America; Azië-Pacific en Japan (APJ); en Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).