Iets meer dan dertig werkdagen. Meer had Van Loo Projects uit Hulshout niet nodig om het stationsgebouw op het Koning Albertplein met de grond gelijk te maken. “We hebben gemakkelijk vijf- tot zesduizend ton puin afgevoerd”, zegt Jef Van Loo. Er waren zo’n tweehonderd vrachtwagens nodig om dat af te voeren. “Ook in de kelders hebben we de vloerplaten al verwijderd. Die hebben we volgestort met puin en maken we later leeg”, vertelt Van Loo.
Alleen de toegang naar de perrons en de muur tegen de perrons aan bleven voorlopig overeind. “Woensdag werken we voorlopig onze laatste dag”, zegt Jef Van Loo. Maar vanaf midden maart trekt de trein zich opnieuw op gang. “Dan komt de volgende fase eraan”, zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging.
De komende jaren worden ook perrons 1 tot en met 10 nog gesloopt en vernieuwd. Perrons 1 en 2 zijn als eerste aan de beurt. “Dat treinverkeer wordt verdeeld over de andere perrons, zodat we de dienstverlening kunnen behouden”, vertelt Van Camp. Van zodra die afbraak afgerond, is begint de opbouw van de nieuwe perrons. “De aannemer begint meteen ook de gevel van het nieuwe station aan de stadszijde op te trekken.”
Nog jaren werk
Eind 2024 moet die gevel klaar zijn, maar op de volledige voltooiing van het stationsgebouw is het wachten tot 2027. Maar dan zit het werk er nog niet op. De bouw van een nieuwe onderdoorgang, en van een ondergrondse fietsenstalling moet dan nog gebeuren. Net zoals de aanleg van twee stationspleinen en de bouw van twee nieuwe bruggen over de Leuvense Vaart.
Van Loo Projects
Het Kempense bouwbedrijf is gespecialiseerd in grond, afbraak en wegenwerken. Al 35 jaar zijn ze werkzaam in de sector waar ze nu 90 mensen tewerkstellen. Van Loo Projects werd opgericht door Jef Van Loo, Johan Van Loo en Chris Heylen.