Belangrijke informatie op de voedselverpakking, zoals informatie over allergenen, staat er vaak in letters die moeilijk leesbaar zijn voor blinden of slechtzienden. Bij de nieuwe dozen kan een smartphone gemakkelijk een unieke code detecteren en de etiketinformatie melden aan de slechtziende shopper.
Het bedrijf wil al zijn ontbijtgranendozen in Europa bijwerken; in januari 2022 zullen de eerste toegankelijke dozen van Special K al in de rekken liggen. De lancering volgt op de succesvolle test die Kellogg op zijn dozen van Coco Pops vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk uitvoerde. Uit de beoordeling van de proef door het Britse Royal National Institute for the Blind (RNIB) bleek dat 97 procent van de deelnemers het erover eens was dat ze in de toekomst graag meer van deze toegankelijkheidfuncties op levensmiddelenverpakkingen ziet.
Aura Botorog, Europese VP van Kellogg Brands: “In Europa leven meer dan 30 miljoen slechtzienden* die de informatie op onze cornflakesdozen gewoonweg niet kunnen lezen. Ons bedrijf is gericht op gelijkheid, diversiteit en inclusie en we zijn van mening dat iedereen onafhankelijker moet kunnen winkelen en toegang moet hebben tot belangrijke informatie over het eten dat we verkopen. Daarom voegen we vanaf 2022 een nieuwe technologie toe aan al onze cornflakesdozen die verkocht worden in Europa. Ik ben er trots op dat Kellogg het eerste bedrijf ter wereld is dat NaviLens gebruikt. We weten dat het belangrijk is dat alle verpakkingen toegankelijk zijn voor slechtzienden om hen op die manier meer onafhankelijkheid te gunnen. We zullen daarom onze ervaring delen met andere merken die er meer over willen weten.”
In tegenstelling tot andere vormen van gedrukte codes, bevat de nieuwe technologie, NaviLens, gekleurde vierkanten met groot contrast op een zwarte achtergrond. Gebruikers hoeven niet te weten waar de code zich precies bevindt om ze te kunnen scannen. Smartphones kunnen de code van op een afstand van maximaal drie meter detecteren wanneer een blinde of slechtziende shopper zijn apparaat in de richting van de cornflakesdoos richt. Dit waarschuwt vervolgens de telefoon en de shopper kan de informatie over ingrediënten, allergenen en recycling hardop laten voorlezen of ze op zijn apparaat lezen met behulp van toegankelijkheidstools.