Uit een studie die werd uitgevoerd op vraag van Kellogg’s, dat ook een fabriek heeft in Mechelen, blijkt duidelijk dat Belgen en hun kinderen minder vaak ontbijten dan andere Europeanen. De studie haalt verschillende redenen aan zoals het financiële aspect, en benadrukt de bezorgdheid van onderwijzers naar de potentiële gevolgen op de schoolprestaties van de kinderen.
Sophie Ponet, Corporate Communication Director France/Benelux bij Kellogg’s, trekt een aantal lessen uit deze studie: “In België heeft een belangrijk aantal gezinnen het financieel moeilijk. Deze situatie dwingt zelfs sommige ouders om hun kinderen ’s morgens met een lege maag naar school te sturen. Als maatschappelijk geëngageerd bedrijf dat bekommerd is om het welzijn van de bevolking, wensen wij ouders en kinderen te helpen de dag op een goede manier aan te vangen en evenwichtige maaltijden te nemen. Kellogg’s ondersteunt deze doelstellingen door giften aan de Belgische voedselbanken en aan breakfast clubs, in het kader van het initiatief Breakfast for Better Days.”
Kellogg’s werkt sinds 2006 op regelmatige basis samen met de voedselbanken. “De voedselbanken komen de producten bij ons ophalen. Het gaat dan voornamelijk om ontbijtgranen”, zegt Louise Castelein, Corporate Communication Manager France/Benelux van Kellogg’s. “Zij verdelen vervolgens de producten in het hele land en over de verschillende verenigingen, rekening houdend met de behoeften. In 2014 hebben wij 69 ton weggegeven en tussen januari 2015 en juni 2016 gaven wij 200 ton weg aan de voedselbanken.”
Kellogg’s opende in 2009 een door het bedrijf gefinancierde Breakfast Club in het kader van het programma Breakfast for Better Days. De Breakfast Club bevindt zich in het CDO van de Don Bosco-school in Sint-Pieters-Woluwe, waar 15 à 30 leerlingen elke ochtend ontbijten. “Sinds 2014 hebben we nog 3 Breakfast Clubs: De Ranken, School den Anker en CKG (Centrum voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning) in Mechelen.”