Kapsalon Aphrodit in Willebroek bestaat 30 jaar Kapsalon Aphrodit in Willebroek bestaat 30 jaar. Foto: Joris Herregods

Kapsalon Aphrodit bestaat 30 jaar : “Ik ben een beetje psycholoog voor mijn klanten”

Hairsalon Aphrodit in de Nieuwstraat in Willebroek bestaat 30 jaar. Zaakvoerders Nazli Baldemir (55) en Osman Albostan (55) zagen in die tijd de kinderen en kleinkinderen van hun klanten plaatsnemen in de kappersstoel. “Gezinnen blijven terugkomen, generatie na generatie”, klinkt het.

Nazli werd geboren in Turkije en verhuisde met haar familie naar België toen ze vijf jaar oud was. Inmiddels heeft ze al ruim veertig jaar ervaring als kapster. “De eerste tien jaar van mijn carrière knipte ik vooral bij mensen thuis”, vertelt ze. “Zo heb ik mijn klantenbestand opgebouwd en uiteindelijk de stap gezet naar mijn eigen salon.”

Deze onderneemster heeft haar vak volledig in de vingers. Ze behaalde allerlei certificaten en volgde vijf jaar intensief opleidingen voordat ze haar eigen zaak opende. “Als baas moet je alles eerst zelf kunnen voordat je personeel aanneemt. Ik heb echt geïnvesteerd in mezelf.”

“De eerste tien jaar van mijn carrière knipte ik vooral bij mensen thuis. Zo heb ik mijn klantenbestand opgebouwd en uiteindelijk de stap gezet naar mijn eigen salon.”

Nazli Baldemi, zaakvoerster hairsalon Aphrodit

Nazli Baldemir (55) en Osman Albostan (55).

Vandaag kan ze nog altijd rekenen op de contacten die ze als jonge kapster opbouwde. “Ik heb klanten uit Willebroek, maar ook uit Wolvertem, Meise, Londerzeel, Antwerpen, Bornem en Temse. Soms zitten hier klanten naast elkaar die verbaasd vragen Van waar kom jij? Dat blijft mooi om te zien en toont hoe breed onze klantenkring is.”

Generaties in de stoel

Nazli en Osman zijn selfmade ondernemers. “Ik ben van niets gestart”, benadrukt. “Dat geeft mij veel voldoening. Pas op, een familiezaak overnemen komt ook met uitdagingen. Maar dat we alles echt zelf uit de grond hebben gestampt, maakt me zo trots.” Als Belg van Turkse oorsprong was het nochtans niet makkelijk om die felbegeerde vaste klanten aan Aphrodit te binden. “Ik heb mijzelf nooit als buitenlander bekeken hier in België, maar toch heb je het gevoel dat je jezelf drie keer meer moet bewijzen. Het moet écht goed zijn.”

Uitbaters kapsalon Aphrodit.

Ook de concurrentie is niet te onderschatten in Willebroek. “Er zijn hier veel kapsalons, vooral barbieren, maar dat beschouw ik toch als iets anders”, zegt Nazli. “Goed, ik probeer vooral naar mezelf te kijken, en zelf te verbeteren.” Hairsalon Aphrodit staat voor haute coiffure, stelt Nazli. “Mijn collega’s sturen regelmatig klanten naar mij toe die iets technisch moeilijks zoeken. Ik heb misschien wel 5.000 bruiden gekapt in mijn carrière, telkens alsof ik mijn eigen dochter klaarmaakte voor haar huwelijk. Ook kleuren is mijn specialiteit. Die perfecte tint rood vinden is een echte uitdaging en vraagt veel precisie en inzicht.”

Die verbetenheid en passie voor het vak leverde Nazli een enorm trouw klantenbestand op. “Ik knip vrouwen, mannen én kinderen. Gezinnen blijven terugkomen, generatie na generatie. Kinderen voelen zich hier op hun gemak”, vertelt Nazli. “Door de jaren heen heb ik geleerd om kinderen die bang hebben van de kapper gerust te stellen.”

“Ik knip vrouwen, mannen én kinderen. Gezinnen blijven terugkomen, generatie na generatie.”

Nazli Baldemir, zaakvoerster Hairsalon Aphrodit

Zo hielp ze ooit een klein jongentje uit Brugge van zijn ‘knip-fobie’ af. “Zijn oma had online gelezen dat Aphrodit zeer kindvriendelijk was. Het jongetje had een echte fobie voor de kapper. Ik moest geduldig zijn, vertrouwen winnen. Na de oma geknipt te hebben, durfde hij ook. Ze zijn daarna nog drie keer teruggekomen. Uiteindelijk zei ik tegen de oma dat hij klaar was om dichter bij huis ook naar de kapper te gaan. Brugge is toch wat ver om telkens te komen knippen.”

Mooiste beroep

Nazli ziet haar werk als veel meer dan alleen knippen. “Wij hebben het mooiste beroep ter wereld. We maken mensen niet alleen mooier, we luisteren ook naar hun verhalen. We zijn vaak een beetje psycholoog voor hen, omdat we hun vreugde en verdriet kennen. Klanten laten hun emoties hier achter. Dit is voor mij geen job, maar echt een passie.” Covid was dan ook een enorm moeilijke periode. “Sommige klanten heb ik nooit meer teruggezien omdat ze naar een woonzorgcentrum gingen of overleden zijn. Dat was heel zwaar.”

Speciaal voor de dertigste verjaardag staat er een grote kroon in het kapsalon uitgestald. Die kroon staat binnen de kapperswereld symbool voor kappers die drie generaties klanten over de vloer hebben gekregen. “Mijn dochter zegt vaak dat we eigenlijk al twee van de drie kroontjes verdienen.”

En stoppen? Daar denkt Nazli nog niet aan. “Als ik een nieuw lichaam zou kunnen bestellen zou ik nog eens twintig jaar willen doen.”