MECHELEN – Joker gaat van start met #mySDGspot, een wedstrijd rond Sustainable Development Goals. De Mechelse reisorganisatie daagt daarmee alle reizigers uit om op reis voorbeelden van duurzaamheid op te merken en deze te delen via sociale media.
Begin 2018 werd Joker samen met 5 andere organisaties verkozen tot SDG Voice van België. In die rol oefent de reisorganisatie uit Mechelen een voorbeeldfunctie uit voor het streven naar de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Het is dan ook in die context dat Joker nu een online wedstrijd organiseert om mensen te motiveren bewustere keuzes te maken op reis.
“Toerisme is goed voor zo’n 10 procent van de wereldeconomie. Als iedereen op een verantwoorde manier zou reizen, zou dat dus een gigantische positieve impact hebben”, zegt Greet Huybrechts, duurzaamheidscoördinator bij Joker. “Onze organisatie doet dat door te kiezen voor kleinschalige hotels en restaurants uitgebaat door lokale families, door vaak te reizen met het openbaar vervoer, door de vluchten van reisbegeleiders te compenseren via Greenseat, enzoverder.”
Wedstrijd met prijzen
#mySDGspot loopt van 1 juni tot en met 15 oktober. Reizigers moeten een duurzaam moment, activiteit, project of ervaring op reis op foto vastleggen en beschrijven waarom het een voorbeeld van duurzaam reizen is. Nadien publiceren ze de foto op sociale media met de bijhorende hashtags #mySDGspot en #wedstrijd.
“Nadien kiest een jury de meest relevante, duurzame en inspirerende voorbeelden uit alle inzendingen. Er zijn vier reiswaardebonnen van 1.000 euro te winnen en tal van duurzame reisgadgets”, aldus Greet Huybrechts.