ly7cbnjh

Johan Krijgsman na 5 jaar als CEO van vastgoedmakelaar ERA: “Enorm trots op het traject”

CEO Johan Krijgsman (38) staat vijf jaar aan het roer van ERA. Onder zijn bewind groeide de vastgoedmakelaar uit tot de absolute marktleider in ons land en is ERA omgevormd van een franchisenetwerk tot een eengemaakt en hip vastgoedbedrijf. Nu wil Krijgsman met ERA en de overkoepelende holding Alfabet de volgende stap zetten door onder meer een volledige nieuwe website te lanceren, maximaal in te zetten op digitalisering en de connectie met de klant verder te blijven aangaan. “Plannen om te verkopen heb ik niet. Integendeel zelfs: ik wil ERA en Alfabet uitbouwen zodat ze klaar zijn voor de eeuwigheid”, zegt Johan Krijgsman.

Op zijn 19e startte Johan Krijgsman zijn professionele carrière bij ERA, waar hij zonder diploma of relevante werkervaring solliciteerde bij een kantoor in Sint-Niklaas. Een loon vroeg hij niet, Krijgsman wilde zich eerst bewijzen. De toenmalige zaakvoerder gaf hem een kans en die greep hij meteen. Het viel toen vrijwel meteen op dat de jonge snaak erg ambitieus was en in een mum van tijd ontpopte hij zich tot een gepassioneerd ondernemer.

Zijn carrière ging dan ook pijlsnel de hoogte in. Na een jaar werd Krijgsman al zaakvoerder van het toenmalig kantoor in Sint-Niklaas en dat resulteerde in een steile groei. Daarna stond hij aan het hoofd van ERA WONEN, waar hij zes Wase kantoren onder zijn vleugels had. Na 14 jaar bij ERA kende hij het huis en de structuur van het bedrijf als geen ander en verwierf hij als nieuwe CEO meteen het merendeel en ondertussen alle aandelen van ERA Belgium.

Hippe marktleider in België

ERA behoorde toen tot de top drie binnen de Belgische makelaardij, maar Johan Krijgsman had grotere ambities. Bij zijn aanstelling zei hij meteen: ‘I have a dream!’. En dat was de grootste vastgoedmakelaar van ons land worden. Nog geen drie jaar later maakte hij die ambitie waar en werd ERA in 2022 marktleider. Na vijf jaar als CEO zorgden hij en zijn team voor een sterke groei, waarbij het aantal ERA-kantoren opliep tot 140. ERA telt vandaag ruim 600 medewerkers en noteerde in 2023 een recordomzet van liefst 62,5 miljoen euro. Dat is nagenoeg een verdubbeling ten opzichte van 5 jaar geleden.

“Toen ik CEO werd van ERA, was het bedrijf al een vijftal jaar ter plaatse aan het trappelen. Dat frustreerde me, zeker omdat ik als zaakvoerder mijn eigen kantoor jaar na jaar zag groeien", vertelt Krijgsman. "Ik ben dan ook enorm trots op het traject dat ons hele ERA-team op vijf jaar heeft gerealiseerd. We zijn overduidelijk marktleider in België en Vlaanderen en zagen ons aantal kantoren zeer sterk stijgen in een zeer uitdagende markt. Dankzij onze totale rebranding raakten we af van ons stoffig imago en hebben we ons moderner, hipper en frisser in de markt gezet. Vandaag zijn we 1 groot bedrijf met een zeer sterke lokale verankering. We blijven volop inzetten op expertise, lokale verankering en het contact met onze klanten. We zijn heel close met hen. Zeg maar gewoon Johan. Die combinatie werkt.”

Digital meets human

Stilstaan is achteruitgaan, zo luidt het spreekwoord. Dat geldt ook voor het traject dat Johan Krijgsman met ERA en de overkoepelende vastgoedholding Alfabet voor ogen heeft. Zo mikt de CEO tegen 2030 op 180 kantoren en 100 miljoen euro omzet en wil hij voor het nieuwe decennium aanbreekt ook duidelijk marktleider zijn in Franstalig België. Om dat mogelijk te maken zal ERA nog meer inzetten op digitalisering en automatisatie, waarbij de klant zoals de voorbije jaren centraal blijft staan. Zo komt er dit jaar een nieuwe website, waarop de huizenjagers dankzij artificiële intelligentie hun droomwoning veel vlotter kunnen vinden. ​ De nieuwe website is gebouwd vanuit het mobile first-principe. Een bewuste keuze, omdat de smartphone het vaakst gebruikt wordt om op immosites te zoeken.

“Onze nieuwe website zal een zeer belangrijk instrument worden, waarmee we op basis van de binnenkomende data de klant een nog betere service kunnen bieden", legt Krijgsman uit. "Ze willen zeker zijn van de beste diensten, omdat ze toch beslissingen moeten nemen die veel geld kosten. De klant wil dat we er enkel voor hen zijn, wanneer ze ons nodig hebben. Een makelaar moet dus vermijden dat het wordt zoals de irritante vlieg die continu de koe lastigvalt en non-stop aanwezig is. Om dat te kunnen bereiken heb je data nodig en moet je digitaliseren en automatiseren, zonder de connectie met de klant te verliezen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen een 8/10 geven aan een digitale ervaring en dat de human touch nodig is om dit naar een 9 of 10/10 te brengen. Die human touch is en blijft zó ontzettend belangrijk, want daarmee, onderscheiden we ons dagelijks”, besluit de CEO.