Brouwerij Duvel Moortgat uit Breendonk lanceert een nieuwe tv-spot waarbij het unieke rijpingsproces van het speciaalbier Duvel centraal staat. De kijker wordt meegenomen op een nachtelijke reis doorheen de brouwerij om uiteindelijk uit te komen in de mythische rijpingskelders van Duvel. Hij maakt er vanop de eerste rij mee met hoeveel passie, zorg en vakmanschap de rijpende Duvelflesjes omringd worden. Het gaat zelfs zover dat Jan Paternoster, frontman van de band Black Box Revelation, en Belgische singer-songwriter Daan hun gitaar boven halen en het beste van zichzelf geven om het bier optimaal te laten rijpen tijdens de nacht-shift.
Voor Daan Stuyven is het al een tweede samenwerking met de Belgische familiebrouwerij. In 2011 ontwierp Daan al een glas voor de Duvel Design Collection. Daan: “Duvel is een Belgisch speciaalbier dat over de hele wereld gekend is en dat ik regelmatig zie opduiken in creatieve middens omdat het zo no-nonsense, zo authentiek is. In 2011 kon ik al met de brouwerij samenwerken en dan merk je snel hoeveel tijd en energie er geïnvesteerd wordt om alles perfect te krijgen. Ik heb dan ook niet getwijfeld om mijn muzikale klassieker Icon voor deze TV-spot te gebruiken en de song samen met Jan Paternoster opnieuw in te spelen.”
Jan Paternoster ontdekte tijdens de opnames de wondere wereld van het brouwen. “Ik was bijzonder onder de indruk. Ik drink wel eens een pintje, maar ik had nog nooit gezien wat er in werkelijkheid allemaal bij komt kijken om een bier te brouwen en Duvel is dan nog een ras apart. Toen ik al die tienduizenden flesjes zag in de rijpingskelders, werd het mij pas duidelijk hoeveel liefde en tijd je als brouwer in je product investeert. Net zoals wij onze instrumenten koesteren, zijn brouwers bezig met hun bier. Schoon om te zien!”
Sinds het ontstaan van de brouwerij in 1871 worden er met heel veel passie en vakmanschap speciaalbieren gebrouwen. Michel Moortgat : “Duvel brouwen en hergisten duurt in totaal 90 dagen. De oorspronkelijke giststam werd door de familie Moortgat in de jaren 1920 geselecteerd en is afkomstig uit Schotland. Het is die gist die we nog steeds gebruiken. In deze nieuwe TV-spot willen we tonen dat je voor kwalitatief, goed en lekker bier, niet over 1 nacht ijs gaat, maar dat je de tijd neemt om met de meest kwalitatieve ingrediënten een speciaal bier te brouwen. En we zijn vereerd om hiervoor te kunnen samenwerken met Belgisch toptalent dat evenveel passie en toewijding in hun muziek steekt.”