“De samenwerking met professor Vennekens en de studenten zien wij als een grote meerwaarde en een fijne win-win voor beide partijen,” vertelt Tony Pijls, coördinator van WAI-NOT. “De studenten werken voor een echte ‘klant’, ze krijgen de kans om onze doelgroep te leren kennen, wat in hun vakgebied vaak niet evident is. Dit gebeurt normaal aan de hand van een klasbezoek in het buitengewoon onderwijs. Dit is voor de meeste studenten een eerste kennismaking met onze doelgroep. Ze zien hen aan het werk met een, soms aangepaste, computer en kunnen zo beter inschatten waar ze rekening dienen mee te houden tijdens de ontwikkelfase van aangepaste programma’s voor hen. Tijdens dit proces is, naast het contact met hun docent, ook het contact met hun klant, WAI-NOT, belangrijk.”
De groep van Jorn, Milan, Thomas en Roel ontwierp dit jaar enkele digitale kleurplaten. Een schot in de roos, want de feedback was unaniem positief. “De modules die de studenten ontwikkelden worden effectief ingezet en gebruikt op onze aangepaste website www.wai-not.be. De aangepaste kleur- en tekenprogramma’s die de studenten voor onze doelgroep ontwierpen, worden graag en gretig gebruikt door de WAI-NOTters. Een succesverhaal dus!” vertelt Pijls.
Het project kadert binnen ‘Service-learning’ aan KU Leuven, een ervaringsgerichte onderwijsvorm waarbij studenten een maatschappelijk engagement opnemen. Professor Vennekens ziet enkel voordelen in de werking. “De studenten zijn gemotiveerder, leren veel bij op korte termijn en WAI-NOT vaart er ook wel bij. Kortom een echte win-win voor alle partijen.”