indigo

Indigo plant zonnepanelenpark in parking Zandpoortvest om op termijn honderdtal wagens te laden

MECHELEN - Parkeerbedrijf Indigo heeft plannen om op parking Zandpoortvest in Mechelen een zonnepanelenpark te bouwen. Dat moet groene energie leveren om in de parkeergarage in de toekomst een honderdtal elektrische wagens te kunnen laden. Het is de bedoeling om die infrastructuur stapsgewijs uit te bouwen.

Met enkele honderden parkeerplaatsen is het gebouw op de Zandpoortvest vandaag een van de grootste en populairste randparkings in Mechelen. Vooral ook omdat ze op wandelafstand van de binnenstad is gelegen en je er tijdens het weekend gratis je auto kwijt kan. Maar een elektrische wagen laden, kan in de parkeergarage vandaag nog niet.

Alleen net erbuiten staan er twee laadpalen, maar dat moet in de toekomst veranderen. Samen met de nieuwe parking Keerdok, die eind november opent, moet parking Zandpoortvest uitgroeien tot een van de twee laadhubs in Mechelen. “Ons bedrijf zet heel sterk in op elektrisch laden. In alle ondergrondse parkings in het centrum hebben we vandaag al laadpalen”, zegt Philippe Vranckx, general manager van Indigo Infra Belgium.

Ook regenwater recupereren

In parking Zandpoortvest gaat het parkeerbedrijf nog een stapje verder. “Er zijn nog geen bestelbonnen getekend, maar we bereiden een project voor om op de dakverdieping van de parking zonnepanelen te plaatsen. Op die manier wekken we groene energie op waarmee we auto’s in de parkeergarage kunnen opladen”, vertelt Vranckx.

Daarbij gaan geen parkeerplaatsen verloren. “Voor zover de structuur dat toelaat, willen we een soort grote carport op de bovenste verdieping plaatsen. Daarop leggen we dan zonnepanelen, maar er is nog een ander voordeel. Het regenwater dat vandaag op de parking terechtkomt, kunnen we niet opvangen. In de toekomst zou dat wel kunnen en kan bijvoorbeeld de groendienst van de stad het gebruiken”, legt de general manager uit.

Markt aan het bevragen

Op dit moment is Indigo de markt aan het bevragen. “En we moeten natuurlijk ook een bouwvergunning krijgen voor het project, maar het is wel duidelijk onze ambitie om hier werk van te maken”, zegt Philippe Vranckx.

In parking Zandpoortvest zal er niet meteen plek zijn om een honderdtal wagens te laden, zowel voor traag als snel laden. “We bouwen die infrastructuur stapsgewijs uit, in functie van de vraag. Het heeft weinig zin om onmiddellijk vijftig laadpalen te plaatsen als er maar vijf bezet zijn. Als 20% van de laadpalen bezet is, installeren we een volgend punt”, vertelt Vranckx.

Het parkeerbedrijf sluit met de stad ook een overeenkomst om de nieuwe randparking Keerdok uit te baten. Ze vervangt parking Rode Kruisplein, die vanaf maandag 26 september voorlopig enkel nog toegankelijk is voor bewoners en na herinrichting een autovrij plein wordt.